Wednesday, September 22, 2010

Khairy Jamaluddin dan Reezal Merican TERPERANGKAP DALAM KERAMAT UMNO

Sewaktu UMNO dikatakan parti keramat, ia memang sebenarnya keramat. Ia bukan ungkapan retorik atau slogan kosong. UMNO telah melalui banyak pengalaman. UMNO telah menempuh pelbagai ranjau dan duri. Sehingga kini UMNO kekal sebagai salah sebuah parti paling lama bertahan di dunia.

UMNO ditubuhkan dengan keringat dan air mata. UMNO diasaskan oleh raja dan hamba. UMNO berada di istana dan di hujung hujung desa. UMNO ditubuhkan dan dipelihara kerana cinta kasih kepada agama, bangsa dan negara.

Oleh yang demikian sejarah UMNO membuktikan siapa sahaja yang ingin berpencak di gelanggang UMNO haruslah mengikut adab dan tertib. Anwar Ibrahim adalah contoh terbaik bagaimana kecurangan kepada perjuangan pasti membawa petaka kepada individu berkenaan.

Kini saya melihat ada sekurang kurangnya dua orang tokoh pemuda UMNO yang sedang berpencak di gelanggang UMNO dan mungkin menerima nasib yang sama seperti Anwar jika pembetulan tidak dibuat serta merta.

Khairy Jamaluddin dan Reezal Marican boleh dianggap sebagai tokoh segera dalam UMNO. Mereka naik tanpa akar yang menjalar di bumi. Tiba tiba berada di puncak. Kerana itu barangkali mereka kerap tersasar dan tersilap. Apa jua yang dibuat seakan tidak kena dan tidak sesuai.

Terbaru apabila Reezal Marican meminta Lim Guan Eng mendedahkan sumber yang digunakan bagi sumbangan kepada warga emas di Pulau Pinang. Tindakan ini nampak sensasi tetapi tiada bererti kepada UMNO.

Keperluan sebenar UMNO ialah pengundi. 4 juta orang masih belum mendaftar walaupun layak. Jika Pemuda UMNO berjaya mendaftar mereka saya percaya kita akan menang besar dalam pilihanraya. Khairy dan Reezal adalah anak muda dalam UMNO. Tidak melakukan sesuatu yang betul akan beri kesan buruk kepada UMNO.

Kejayaan sebenar mana mana parti politik ialah memenangi pilihanraya. Khairy dan Reezal bergurulah, belajarlah daripada orang orang lama dalam parti. Usah tersilap dan tersasar kerana sejarah menunjukkan jika kita mengekalkan kesilapan dalam UMNO, kita pasti terkorban, berhati hatilah.

Dipetik dari Dan Kuala

4 comments:

Anonymous said...

betul kata anak omak belajar dulu dari org lama ilmu politik dan khatam dulu barulah diamalkan.
mereka ibarat membuka pekung didada sendiri dan UMNO

Daulah-alWatan said...

Kelemahan dan keruntuhan perjuangan pemuda UMNO telah mula dikesan sebaik sahaja Khairy menunjukkan keghairahannya semasa Pak Lah Timbalan PM.

Matlamat peribadi ini terserlah memuncak apabila Pak Lah menerajui kepimpinan UMNO dan Negara.

Keperibadian sebenar Khairy yang memiliki sifat-sifat Anwar Ibrahim yang rakus, perasuah, konspirator dan biadap, begitu menonjol dan meresap masuk ke dalam jiwa dan tubuh UMNO, khususnya pemuda.

Kemusnahan pada UMNO dan kerajaan dalam PRU12/2008 mengesahkan bahawa faktor sebenar kehancuran UMNO adalah bertitik-tolak dari Pak Lah, Khairy and the gang.

Tugas kita hari ini adalah menaikkan semula semangat dan jiwa perjuangan yang tulen di kalangan pergerakan pemuda UMNO semoga kehancuran bangsa, agama dan tanahair dapat disekat dari terjadi terlalu cepat.

Hang Nadim said...

Kat sini aku nak bercerita sikit. Pasal karenah pemuda umno di kawasan aku.. kawasan yong peng.. aku tak tau lah cawangan mana.. tp bahagian nya bahagian air hitam johor.. ni cerita benar bukan rekaan..
Mertua aku ada bukak kedai makan yong peng, kira nya jadi tempat melepak lah bg kawasan yg berdekatan.. budak-budak pun ramai yg melepak kat situ, budak2 motor, remaja,retua suma ada lah.. ahli politik pun ada yg melepak kat situ. Kadang-kadang aku pun ada tolong mertua berniaga kat situ..
So.. ceritanya.. aku kadang-kadang terdengarlah ahli-ahli pemuda UMNO ni berborak.. ceritanya bukan main lg.. nak masuk bertanding lah, dapat jaga kawasan itu lah, dapat jaga kawasan ini lah.. cerita pasal projek.. masalah negara, masalah pemimpin pusat.. dtg kedai bukan main berlagak.. “oi..bawakkan aku kopi O satu” dia ckp ngan aku mcm tu.. “rokok dunhill bagi 2 kotak”.. pergh..main order jer.. mcm tu ke bakal pemimpin kita.. lepas bercerita mengalahkan perdana menteri.. bercerita pasal masalh-masalah negara.. yg mmg diorg ni tak boleh selesaikan..dudk melepak dari jam 8 malam sampai awal pagi..(kedai tutp kul 2pg) tp masalah depan mata tak Nampak.. apa dia masalah depan mata mereka?
Masalah depan mata mereka tu ialah masalah social setempat..budak-budak motor wengg sana… weng sini.. berkeliaran sana sini.. ada sekali aku terdgr ahli pemuda UMNO ni cakap.. “ish.. budak2 ni.. malukan melayu jer..” masa tu segerombolan budak melayu buat bising dgn bunyi motor mereka.. marah mmg marah kat budak2 motor tu.. tp yg pemuda UMNO tu tak patut cakap mcm tu.. dia sebagai ahli PARTI MELAYU TERULUNG sepatutnya fikir mcm mana nak selesaikan masalah.. bukan nak hentam balik.. dari pemuda-pemuda UMNO ni bercerita pasal masalah negara, baik mereka selesaikan masalah kampong mereka dulu.. dari dirog sibuk pasal nak gila kuasa,, baik mereka ni setelkan masalah remaja melayu yg semakin menggila ni.. aku cakap bukan pasal peribadi.. tapi pasal mereka ni ahli UMNO, ahli parti melayu..kalau mereka ni pemuda DAP ke, MIC ke aku tak kisah.. tp ni mereka ni pemuda UMNO, harapan UMNO pada diorg.. Jgn cakap pasal nak rebut jawatan kalau perangai sendiri sama mcm budak2 motor.. budak2 motor gila nak angkat tayar.. pemuda UMNO gila nak angkat diri sendiri..
Kalau mamat yang minum Kopi O Dunhil 2kotak tu terbaca ni boleh lah berjumpa ngan aku akalu tak tau.. aku ada kat kedai al-ikhlas Café, taman kota, yong peng, Johor.. ala.. selalu lepak situ kan.. takkan tak tau..nama aku ridzuan.. ahli Pemuda cawangan apa entah.. Bahagian air hitam.. kepada KJ.. ubah lah minda ahli-ahli pemuda ni.. asyik gila kuasa jer..

Hang Nadim said...

Mertua aku ada bukak kedai makan yong peng.
So.. ceritanya.. aku kadang-kadang terdengarlah ahli-ahli pemuda UMNO ni berborak.. ceritanya bukan main lg.. nak masuk bertanding lah, dapat jaga kawasan itu lah, dapat jaga kawasan ini lah.. cerita pasal projek.. masalah negara, masalah pemimpin pusat.. dtg kedai bukan main berlagak.. “oi..bawakkan aku kopi O satu” dia ckp ngan aku mcm tu.. “rokok dunhill bagi 2 kotak”.. pergh..main order jer.. mcm tu ke bakal pemimpin kita.. lepas bercerita mengalahkan perdana menteri.. bercerita pasal masalh-masalah negara.. yg mmg diorg ni tak boleh selesaikan..dudk melepak dari jam 8 malam sampai awal pagi..(kedai tutp kul 2pg) tp masalah depan mata tak Nampak.. apa dia masalah depan mata mereka?
Masalah depan mata mereka tu ialah masalah social setempat..budak-budak motor wengg sana… weng sini.. berkeliaran sana sini.. ada sekali aku terdgr ahli pemuda UMNO ni cakap.. “ish.. budak2 ni.. malukan melayu jer..” masa tu segerombolan budak melayu buat bising dgn bunyi motor mereka.. marah mmg marah kat budak2 motor tu.. tp yg pemuda UMNO tu tak patut cakap mcm tu.. dia sebagai ahli PARTI MELAYU TERULUNG sepatutnya fikir mcm mana nak selesaikan masalah.. bukan nak hentam balik.. dari pemuda-pemuda UMNO ni bercerita pasal masalah negara, baik mereka selesaikan masalah kampong mereka dulu.. dari dirog sibuk pasal nak gila kuasa,, baik mereka ni setelkan masalah remaja melayu yg semakin menggila ni.. aku cakap bukan pasal peribadi.. tapi pasal mereka ni ahli UMNO, ahli parti melayu..kalau mereka ni pemuda DAP ke, MIC ke aku tak kisah.. Jgn cakap pasal nak rebut jawatan kalau perangai sendiri sama mcm budak2 motor.. budak2 motor gila nak angkat tayar.. pemuda UMNO gila nak angkat diri sendiri..
Kalau mamat yang minum Kopi O Dunhil 2kotak tu terbaca ni boleh lah berjumpa ngan aku akalu tak tau.. aku ada kat kedai al-ikhlas Café, taman kota, yong peng, Johor..