Saturday, December 19, 2009

BPN dah jadi BPM (Blogger Pembela Menantu)


Seronok bebenor den dok perhati para blogger kasi lanyak sama Khairy yang kononnya nak jadi timbalan menteri. Bermula dengan Tuan Kamaruddin Kamdias dan dikuti oleh Parpu Kari melemparkan serangan bertubi-tubi.

Serangan tanpa henti oleh Parpu Kari disambut pula oleh Tuan Singh dengan luahan hati yang ditujukan khas kepada YAB Dato' Seri Perdana Menteri. Masih tidak cukup lagi walaupun Khairy telahpun dilanyak teruk sekali, Mr Big Dog meneruskan asakan dengan tikaman bertubi-tubi di sini dan sini.

Serangan masih lagi diteruskan oleh Tuan Shamsul My Anger. Itulah padahnya bila dah jadi pengkhianat bangsa, kesilapan lepas akan menghantui si anak omak pada setiap masa dan ketika. Yang pasti, dari serangan yang dilakukan baru-baru ni, KJ telahpun ketahui bahawa setiap langkahnya akan diperhati.

Kekawan den ada tanya kenapa blog Anak Omak tak terlibat sama membelasah the son-in-law? Bila den tengok yang dok menyerang KJ tu nama-nama besar dalam alam siber, den pun ambil keputusan untuk jadi tukang sorak sahaja.

Den sebenarnya kesian dengan si KJ, takde langsung blog yang berupaya nak pertahankan Khairy dari serangan bertubi-tubi. Walaupun Raksasa BN dan Hang Tegar mencuba, tapi setakat mampu menyalak bukit sahaja.

Bila para pencacai dah tahu memang tak berupaya nak pertahankan Khairy, maka si pencacai KJ melalui kumpulan BPN (kononnya Blogger Pembela Negara) membuat resolusi supaya mana-mana blogger pro Kerajaan tidak boleh langsung menyerang mana-mana pemimpin, dan saya petik:

BPN telah mengenalpasti ada blogger yang menzahirkan sokongannya kepada Kerajaan/BN namun masih mengamalkan budaya 'kotor' dalam menjadi seorang blogger. Termasuklah mengugut PM jika melantik individu tertentu menjadi anggota kabinet dan mengutuk Ketua Pemuda UMNO yang telah dipilih oleh perwakilan sehingga menimbulkan polemik sesama blogger yang berjuang membela negara.

Den dok baca perenggan kat atas tu dua tiga kali kat blog Panglima Perang Cyber, YDP kepada BPN. Tergaru-garu kepala hampir nak gugur rambut dibuatnya, betul ke BPN ni Blogger Pembela Negara, atau hanya sekadar Blogger Pembela Son-in-law.

Pertarungan kini bukan lagi mengenai Khir, Mukhriz atau Khairy, pertarungan kini adalah mengenai masa depan parti. Mana-mana blogger pro UMNO tidak boleh nafi bahawa hilangnya sokongan kepada UMNO berpunca dari Khairy, yang kini dilihat sebagai liabiliti kepada parti.

Namun BPN terlepas pandang akan hakikat ini, oleh itu den nak tanya adakah BPN telahpun dibeli oleh anak omak Khairy?


Den dapat tahu terdapat nama-nama yang tersenarai di atas telahpun keluar dari Ahli Majlis tertinggi, seperti Parpu Kari. Den juga dikhabarkan bahawa makin ramai blogger yang membuang logo BPN dari blog mereka seperti Saudara Jeff Damien, Saudara Desperado dan Tuan MIK.

Kenapa BPN makin dipinggirkan oleh para blogger? Bermula dengan ahli melebihi 100 orang kini hanya berada dalam lingkungan lapan puluhan. Mungkin ramai blogger yang sedar bahawa kewujudan BPN bukannya untuk membela negara, tetapi membela son-in-law, yang telahpun dinobatkan sebagai pengkhianat bangsa oleh ramai blogger senior.

Oleh itu den mencadang bahawa BPN sepatutnya ditukarkan kepada BPM, Blogger Pembela Menantu supaya orang ramai takkan keliru.

Ditulis Oleh: Shah Jiwang

Tuesday, December 8, 2009

Apa punya lobi cuma satu pertiga saja mai?


Sambil minum air dan menikmati nyaman udara di kompleks berehat di Genting Sampa, saya duduk ketawa seorang diri membaca SMS kawan-kawan yang berada di Seminar.

Kita dah tau dah KJ nak guna Seminar tu untuk lobi dirinya naik jadi Menteri. Dia sudah panggil KP2 dari Bahagian dan Negeri untuk satu sesi brainstorming. Konon untuk menguatkan pergerakan Pemuda.

Memang Pemuda banyak perlu diperbaiki. Siapa tak tau Pemuda lani serupa gay. Pondan Jalan Tunku Abdul Rahman lagi berani. Salah usik, dia belasah kamu. Pemuda kena maki asyik "sabar, sabar ..." jawab pun takut. Ada pula KP negeri kata susah nak ambilalih balik Selangor? Pelior dia tu ada ka? Kita dengar sana sini problem di negeri2.

Inilah jadinya bila main suka letak orang dia aja sana sini. Pasal nak pertahankan kuasa dan pengaruh di peringkat negeri, perlantikan yang KJ buat untuk mengetuai Pemuda negeri hanya orang-orang dia. Patutnya dia cari dari mereka yang dapat sokongan lain2 KP Bahagian dalam negeri tu.

Taulah budak2 KJ macam mana. Macam tu blogger Setiakawan macam tulah orang2 KJ. Deskripsi budak2 KJ semua pejenis bodoh-bodoh bigau yang akan dengar dan akur saja cakap dia. Semua jenis mengampu dan membodek. Kj best, Kj hebat, Kj ini dan itu. Meluat orang baca blog depa budak2 dah beli belaka. >

Tak mau KJ ambik yang cerdik skit. Takut dia orang lawan dia cakap. Soooo insecure!!!

KJ telah disuruh Najib untuk satu padukan dan mengemaskinikan jentera Pemuda. Dia sendiri tak bersikap demikian. Penyatuan mesti dari atas ke bawah maknanya "Top bottom." Bila KJ sendiri tunjuk masih dok main politik, siapa nak percaya dan sokong dia. Budak2 Mukhriz dan Khir Toyo boleh bersatu dan bekerjasama sesama mereka tetapi susah mereka nak bersama KJ dengan hati dia masih busuk macam babi.

Hahahaha ... itu yang hanya satu pertiga datang ke Janda Baik. Sokongan taik kucing aja.

Tak ada erti KJ nak bawa Zahid Hamidi dengan hanya satu pertiga mai. Lagi bodoh kalau dia orang percaya ikrar Zahid akan naikkan KJ Menteri dalam seminit lepas dilantik PM kelak.

Zahid bukan PM material. Dia tak impress orang lama-lama atau Elders of UMNO. Harap popular saja tak cukup jadi PM. Satu lagi dia kuat janji dan kasi sedap hati orang. Selalu mungkir dan tak kota kata.

Ini cuma usaha Zahid nak dapatkan sokongan lapisan Pemuda yang ada untuk sokongan masa depan. Kita tau pasal apa Zahid sokong. Zahid dan Khairy senasib. Dua-dua Ketua Pemuda yang tak diberi jadi Menteri.

Apa yang Zahid katakan sebenarnya seolah-olah dia melobi secara terbuka dan memberi tekanan kepada PM memilih KJ masuk kabinet. Orang lain bising takpa, ini dia dalam Kebinet Najib nak persoal ruang kuasa yang budi bicara pada PM. Kalau saya Najib, saya mesti marah pada Zahid. Ini dah lawan taukeh.

Najib dah letakan KPI untuk semua. Kalau dia ketepikan KPI tersebut, dia malu nanti. Orang akan hilang percaya pada dia.

Apa baiknya KPI Khairy jika Pemuda masih berpecahbelah dan semua tempat jentera tak jalan? Sampai pengurusan mana-mana Bahagian dan Negeri UMNO tak mahu ambil Pemuda menganggotai jawatankausa. Tak harap lagi pada Pemuda!!!!!

Baru tanggungjawab wakil rakyat dan Ketua Pemuda, KJ sudah tak boleh urus. Jadi Menteri apa lagi.

Tradisi UMNO adalah siapa yang tergila-gila mengejat jawatan akan hancur kerjayanya. Dalam KJ idolakan Anwar, tak ka dia belajar dari Anwar? UMNO hanya kasi jawatan, kuasa dan tanggungjwab pada mereka yang kerja dengan ikhlas. Tak ada short cut. Cara KJ yang pelahap dan gelojoh mahukan kuasa, harta dan betina tak akan diterima orang tua2. Dia sedia lakukan apa saja hingga memperhebatkan politik tikam menikam dan cantas mencantas melebihi yang pernah berlaku.

Tunggu masa mampuslah dia.

Woi ... sedapnya teh taruk madu yang kita beli di kaki bukit Genting. Power!!!!

Monday, November 30, 2009

BUKIT GANTANG: Lagi cerita Pemuda bawah kepimpinan Khairy pengecut


Bukan senang mahu rampas Selangor

SHAH ALAM – Usaha untuk merampas kembali negeri Selangor daripada kerajaan Pakatan Rakyat adalah satu tugas yang mencabar.

Ketua Pemuda UMNO Selangor, Suhaimi Mohd Ghazali berkata demikian ketika mengulas kenyataan dalam satu blog yang mempersoalkan ADUN BN Selangor hari ini hanya dilihat ‘tidur’ dalam usaha merampas kembali Selangor terutamanya ketika PR dilihat aktif menggerakkan jenteranya.

Menurut Suhaimi, beliau percaya barisan pimpinan Barisan Nasional (BN)-UMNO terutamanya di Selangor sedang giat menjalankan pelbagai usaha masing-masing baik di peringkat bahagian dan kawasan mereka.

“Kita tidak akan ambil mudah kerana kita perlu bina semangat anggota dan strategi untuk mendapat balik Selangor. Kita tidak terlalu yakin tetapi InsyaAllah kita akan dapatkan Selangor.

“Kita telah mula ‘highlight’ apa yang perlu ditambah baik dengan menggerakkan penyusunan pelbagai program kemasyarakatan untuk rakyat. Di samping itu, kita mahu semua segala isu dalaman diselesaikan segera.

Suhaimi berkata, sekarang bukan masa untuk mencari kesalahan orang lain tetapi beliau dan jentera perlu lebih fokus untuk turun ke bawah membantu rakyat.

Beliau berkata, apa yang dilakukan tidak perlu dihebohkan tetapi apa yang ingin dilihat adalah hasilnya.

Menurutnya, beliau akan mendedahkan satu persatu rasuah, nepotisme, kronisme dalam kerajaan PR yang banyak berjanji tetapi tidak ditunaikan.

“Kita akan dedahkan satu persatu apa sebenarnya yang telah PR lakukan. Kalau pemimpin BN dapat semua dikatakan rasuah, tetapi kalau pemimpin mereka dapat itu hadiahlah, sagu hati dan sebagainya,” katanya.

Sumber:
Sinar Harian
Lihatlah betapa kecil jiwa dan lemah sekali semangat juang Ketua Pemuda UMNO Selangor. Sila baca komen blog Anti PKR berkenaan pendirian pengecut Ketua Pemuda pilihan Khairy ini.

Jelas lagi bersuloh kepimpinan Khairy tidak memantapkan Pergerakan Pemuda UMNO tapi menjadikan mereka pengecut dan penakut. Jika begini natijahnya, Khairy tidak mencapai KPI yang diletakan kepadanya oleh Presiden parti.

Harap Dato Najib sedar simanja anak Omak ini tidak layak dinaikan jadi Menteri.

Monday, November 23, 2009

BUKIT GANTANG: Pemuda jadi pengecut bawah kepimpinan KJ

Apabila blog Pemuda UMNO Nibong Tebal, yang merupakan antara pihak terawal yang menulis tentang pemberian bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kepada fakir miskin di sebuah tokong oleh Ketua Menteri Pulau Pinang di dalam artikelnya bertarikh 16 November 2009, saya merasa teruja dan berbangga. Inilah barisan Pemuda UMNO yang kita perlukan. Pemuda yang menyuarakan suara keramat mereka. Pemuda UMNO yang memperjuangkan nasib anak bangsa



Apabila saya melawat kembali blog mereka Pemuda UMNO Nibong Tebal (lihat di sini) semalam, perasaan saya merasa amat jengkel dan meloyakan. Keberanian mereka yang saya sangka, pengecut mereka yang saya terima. Artikel berkenaan telah dibuang oleh pentadbir blog berkenaan. Amat memalukan lagi apabila Pemuda UMNO Nibong Tebal telah membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Ketua Menteri, Lim Guan Eng dan Phee Boon Poh. Ini rentetan laporan polis yang dibuat ke atas mereka oleh pembantu-pembantu peribadi kepada kedua-dua wakil rakyat berkenaan.


Baru laporan polis dibuat, sudah kecut telor. Belumpun lagi mereka didakwa di mahkamah. Kalau di suruh mengangkat senjata melawan musuh-musuh yang menyerang negara, saya rasa masing-masing akan bersembunyi di dalam kain bini masing-masing. Bukankah pendapat mereka betul? Bukankah bantuan kepada orang-orang miskin oleh JKM tidak wajar diadakan di tokong, tidak kira siapa penganjurnya? Tidak ada tempat lainkah hendak dibuat seperti Dewan Orang Ramai dan sebagainya? Kalau pendapat mereka betul, kenapa takut disoal siasat polis? Apa PDRM potong kepala mereka ka?

Pemuda UMNO sekarang bukan lagi seperti harimau jantan seperti era pemerintahan Dato' Harun Idris, yang amat pantang sekiranya maruah orang Melayu diperkotak katikkan. Pemuda UMNO sekarang terutama Bahagian Nibong Tebal ibarat anjing menyalak di dalam kandang, apabila dilepas sembunyi ekor.


Kalau Ketua Pemuda UMNO sudah berpakaian metroseksual dan bergambar di dalam majalah fesyen, bagaimana pula anak buahnya. Tentulah ibarat mak nyah pulang petang. Kalau beginilah contoh keberanian yang mereka tunjukkan, saya sarankan agar blog Pemuda UMNO Nibong Tebal yang kebanyakannya memaparkan aktiviti bahagian ditutup. Simpanlah telur anda semua di dalam kerandut masing-masing.

Dari blog Cucu Tok Selampit

Komen blog Anak Omak satu ajo. Ini menunjukkan KJ ni hanya boleh harapkan kek certificate sekolah dan sijil nikah ajo. Bukan ado bakat memimpin. Macam mano nak jadi Menteri.

Poei Mokah tu baik berdoa banyak mintak torang hati. Mudah-mudahan sedio terimo hakikat tak layak jadi pemimpin. Balik Rombau bole lombu kek tanah ayah kau lagi baik. Mana tau lebih berjayo.

Wednesday, November 18, 2009

Khairy tebar SMS konon dilantik Menteri

"Apa salah saya dilantik Menteri? Saya pandai. Connection Singapore baik. Belajar Oxford."

Khabar angin sedang kuat mengatakan Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Abdul Razak akan melakukan penyusunan semula kabinet.

Kedai-kedai kopi dan mamak teh tarik di mana orang UMNO suka bersembang bercerita bahawa Najib akan menggugurkan orang-orang Khairy dan Pak Lah. Antara yang dikatakan orang Kahiry yang disebut-sebut adalah Khaled Nordin dan Ismail Sabri. Menteri-Menteri orang Pak Lah yang disebut akan digugur adalah Nor Mohamad Yakcop, Noh Omar dan Shaberry Chik.

Khairy kecewa tidak terpilih untuk Kabinet Najib pertama. Depan berpura-pura memahami kehendak Najib untuk dia menguatkan dan menyatukan Pemuda UMNO.

Di belakang dia tahu tanpa dilantik, dirinya sudah serupa macam nasib Zahid Hamidi yang kena tunggu 10 tahun baru dapat jadi Menteri. Zahid sudah tertinggal jauh berbanding dengan ramai-ramai pemimpin Pemuda sezaman dengannya. Nasib baik kaki sebelahnya ada di sebelah Najib.

Macam dirancang, Zahid yang beriya-iya memberitahu Pemuda di Permatang Pasir bahawa dia akan kempen untuk Khairy dijadikan Menteri. Lepas PRK Bagan Pinang, Zahid dan Khairy segera ke luar negara bersama. Apa yang dirancang budak ANwar Ibrahim dua orang ini?

Masa perlantikan Menteri, dia rasa cukuop malu dan perasaan cemburu Khairy dengan Mukhriz dan Razali yang dilantik Timbalan Menteri begitu meluap-luap. Maklumlah dia rasa dirinya pagi pandai dan hebat dari kedua mereka berdua. Dengar khabar omakj pun ikut bisingd an menalipon orang sana sini.

Yang paling dia kecewa bila Razali dapat portfolio Belia dan Sukan. Selama ini dia mahukan sangat portfolio itu. Ini adalah cara dia boleh menguatkan dirinya sebagai Ketua Pemuda dan di kalangan generasi. Asas sokongan pemuda sekarang akan menjadi asas sokongan untuk politik masa depan kelak.

Ismail Sabri dahulu diletakan situ untuk dia mengambilalih selepas memenangi jawatan ketau Pemuda kelak. Sayangnya Pak Mertua sudah dipencenkan.

Geram saja dia tengok Razali dapat jadi Timbalan Menteri Belia dan Sukan. Sudah pulak itu, Razali lagi popular dengan akar umbi UMNO dari dirinya. Dia kasi peluang untuk Razali mengetuai jentera Pemuda di Pilihanraya-Pilihanraya kecil tapi ini hanya buat akarumbi berharap Khairy dicaj rasuah oleh SPRM dan diganti dengan Razalai.

Lalu Khairy membisik arahan kepada pengikut-pengikutnya yang bodoh boleh menggelar dirinya sebagai 'sir" untuk sabotaj Razali. Di bawah diarahkan supaya sebarang program dengan Razali tidak dihadhiri pemuda akarumbi. Sebarang usaha Razali di Pilihanraya Kecil dicantas dan digagalkan. Tidak lagi dibesar-besarkan Razali sebagai Pengarah Pilihanraya Kecil Pemuda.

Ditengah-tengah masing-masing Menteri tengah suspens dan kawan-kawan Khairy sedang terumbang ambing, Khairy memainkan sebaran SMS mengatakan dia akan dilantik Menteri. Kalau dahulu amsa Pak lah, memang mesti orang bising. Sekarang orang UMNO nak bersatu jadi mereka tidak mahulah buatkan isu mengenai SMS itu.

Khairy harap dia dapat lobi dengan hujah orang sudah tidak membencinya seperti dahulu. Dia konon nak beritahu tak ada kes terhadapnya lagi, oleh itu dia tidak patut dinafikan jawatan dalam kerajaan. Cara reverse psikologi ini berharap tentangan terhadapnya tidak lagi timbul.

Pasti dia ingat orang bodoh dan lupa. Najib tak akan lupa dengan apa yang Khairy lakukan di belakang tabir hingga bersekongkol dengan PKR untuk menjatuhkannya. Khairy ingat orang Najib macam Khir Toyo tidak lupa bagaimana dia membantu Pakatan Rakyat memburukkan Khir Toyo begitu teruk dengan bantuan Kalimullah untuk menjatuhkan Selangor.

Najib tahu Khairy tidak menyatu padukan Pemuda UMNO. Dia hanya menguatkan cengkamannya dalam Pemuda. Orang-orang yang dipilih hanyalah kroninya untuk mengisi jawatan Pemuda dan Ketua-Ketua Pemuda Negeri. Mereka semua macam bodoh ada upacara ikrar setia kepadanya. Ini tidak menjadikan Pemuda bersatu.

Pemuda dilihat begitu malap dan sana sini orang mengatakan Pemuda tidak boleh diharapkan. Sana sini orang beritahu ini adalah atas permintaan dan rahan Khairy. Pemuda hanya cari projek dan sibuk mengaku usaha orang lain sebagai usaha mereka. Mereka hanya tahu tumpang glamour dari inisiatiof penyokong persendirian dan blogger-blogger UMNO.

PKR dengan dibantu oleh Yayasan Think Tank Amerika yang diketuai Yahudi Madeline Albright telah buat satu perjumpaan strategi di Port Dickson beberapa tahun sebelum pilihanraya. Rancangan mereka adalah untuk menjatuhkan negeri-negeri yang merupakan penyumbang kepada ekonomi negara seperti Selangor, Pulau Pinang dan Perak. Serangan Khairy terhadap Khir Toyo membantu kejatuhan Selangor. Hari ini orang-orang dan peniaga-peniaga Melayu begitu teraniaya di Selangor. Najib tahu semua ini.

Pasti Dr Mahathir akan bising jika Khairy dilantik Menteri. Najib pasti tidak akan mahu melawan Dr Mahathir yang telah membantu menaikkan Najib dengan memberi tekanan terhadpa Pak Lah hingga berhenti. Kalau Dr Mahathir bersuara, dia tahu ini menyusahkan dirinya kerana kata-kata Dr Mahathir berpengaruh.

Khairy hanya akan naik jika Najib sedia mengingkari Dr Mahathir. Dia boleh hanya berharap saja. Najib tidak dididik menjadi seorang yang biadap dan derhaka kepada ketua dan orang tua. Susah kemungkinan Najib akan buat Dr Mahathir bising. Bagan Pinang lain kerana Dr Mahathir perlu tunjukkan dia tidak hipokrit dan konsisten.

Habiskan duit saja Khairy buat SMS blasting.

Sunday, November 15, 2009

BUKIT GANTANG: Nak naik Haji, boronti la poei pub

Den donga orang kato Keri nak poei Mokah. Buek Haji.

Den tanyo sorang kawan. Yo ko? Yo kawan den kato. Boto.

Baguslah. Dapek jemputan tuhan.

Cuma den kasi ingat. Nak tobat, buek kat Malaysia. Jangan kek Mokah baru nak tobat. Serupo taik tak cuci, di bawak ke sanon.

Cuci dan tobat di sini. Perbetolkan ibadat. Perangai tu dibaiki dulu. Hati dibersihkan. Barulah poei rumah tuhan.

Jangan kek sini perangai masih macam setan. Sampa sanun baru nak tobat. Tompek suci patut kau kotorkan dengan taik dari sini.

Ini den nak tanyo. Apo yang kau buek selalu di Work In Progress @ WIP di Bangsar selalu?


Luar memang nampak macam tompek makan biaso. Itu den tak kesah. Kek dalam tu ado apo?


Kan itu high class pub?

Janganlah ekau nak kato takdo apo-apo dalam tu. Ekau Keri jangan ingat den orang kampung tak tau apo berlaku di Kolumpo tu.

Den adolah spy cito.

Pub ni kan tompek jual arak?


Jangan kau ingat den tak tahu cito.

Kau baik ngaku! Ekau minum beer ko tidak? Den tanyo ni???!!!!!!

Haiiii .... Ado ko nak poei Haji ado last last kopek? Kau ingat last kopek main poker ko?

Dah! Jangan kau poei lagi tompek-tompek gini. Nak buek haji, buek cara nak poei haji. Hontikan minum. Tak usah dokek lagi arak. Jago solat. Banyakkan ibadah sunat buek menampak.

Den sekehkan kepalo ....

Kau jangan lupo botulkan niat nak poei haji tu. Buang perasaan nak kek sano nak mintak macam-macam.

Jangan kek sano ekau cari toyol pulak. Dahlah kau dulu toyol makan bosa.

Doa untuk totapkan iman, kuekkan badan untuk beribadah. Jangan asyik doa nak jadi Montori ajo yang kau pohon. Mintak keredaan tuhan lagi ponting dari mintak nak jadi Montori.

Kau pun jangan harap nak naik Montori bawah Najib pun. Hahaha ...

Thursday, November 12, 2009

BUKIT GANTANG Mengapa Perdana Menteri Tidak Wajar Melantik Zaki Zahid?

Dato' Zaki Zahid merupakan sekutu rapat KJ yang sekarang juga sudah meninggalkan KJ untuk mencari ruang survival sendiri dalam politik UMNO. Seperti mana Reezal Merican yang sedang mencari jalan untuk rapat dengan Najib, demikian juga Zaki.

Usaha melantik Zaki sebagai CEO MRCB bukan datang dari Pejabat Perdana Menteri mahu pun Timbalan Perdana Menteri. Sebaliknya ia cadangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop yang mengawal selia Goverment Link Company (GLC).

Sudah tentu bila cadangan tersebut datang dari orang yang menjadi kepercayaan dua Perdana Menteri sebelum ini maka Najib perlu menimbangkannya dengan serius.

Khabarnya surat perlantikan telah dibuat dan berada di atas meja Perdana Menteri untuk ditandatangani.

Saya berharap sebelum Perdana Menteri menandatangan surat tersebut beliau perlu menimbang beberapa perkara yang boleh memberi kesan tidak elok untuk pentadbirannya.

Pertamanya, perlantikan Ahmad Zaki Zahid akan menimbulkan kemarahan ramai ahli UMNO (kecuali perwakilan G2 Pemuda UMNO 2009) termasuk Ketua-ketua UMNO Bahagian yang merasai penangan Zaki semasa Pak Lah memerintah dahulu.

Kemarahan ini jika tidak dibendung boleh mewujudkan keadaan yang tidak stabil dalam parti dan akan mengulangi suasana semasa kepimpinan Pak Lah lalu.

Keduanya, perlantikan ini akan mewujudkan satu konflik dengan Tun Dr. Mahathir yang benar-benar "bengang" dengan tindak-tanduk tingkat 4 suatu ketika dahulu. Perlukan Najib mengorbankan hubungan baiknya dengan Tun hanya kerana Zaki Zahid?


Ketiga, Najib juga akan menambah perasaan marah kebanyakan pejuang siber UMNO yang masih tidak dapat menerima tindak-tanduk Zaki semasa menjadi Ketua Unit Polisi Perdana Menteri.

Keempat, bolehkah orang yang mengaut kekayaan sebagai pegawai kerajaan diamanahkan menjadi CEO sebuah GLC bertaraf konglomerat? Jika benar cakap-cakap politik, maka Zaki mungkin satu-satunya pegawai kerajaan yang mampu memakai kereta Bentley hasil mengikat perut dan berjimat cermat dari gajinya yang tidak sampai RM 10 ribu sebulan.

Kelima, Apakah perasaan ramai orang yang berusaha menukar kepimpinan Pak Lah kepada Datuk Seri Najib apabila melihat orang seperti Zaki, yang menjadi sebahagian masalah pentadbiran negara dan parti semasa Pak Lah, akhirnya dianugerahkan jawatan?

Keenam, bolehkah dipercayai orang secara sendirian membuat manifesto BN 2008 dengan sebahagiannya menciplak Manifesto zaman Tun Hussien Onn mengendalikan konglomerat sebesar MRCB?

Difahamkan Zaki sungguhpun membuat sendiri manifesto 2008 tetapi mendakwa dibuat oleh konsultan luar negara dan bayaran yang agak besar telah dibayar oleh BN.

Memang kita mengalu-alukan usaha kerajaan untuk meletakkan sekumpulan anak muda baru dalam GLC bagi memberi idea dan nafas baru. Namun biarlah perlantikan tersebut boleh memberi justifikasi yang baik kepada imej Perdana Menteri, Kerajaan dan parti bukannya memberi lebih banyak masalah.

Akhirnya, sungguhpun Datuk Seri Najib mungkin mahu menjaga semua orang dalam parti termasuk orang-orang Pak Lah, namun memberi jawatan sebesar itu kepada Zaki tidak akan menstabilkan parti, apatah lagi menenangkan hati-hati mereka yang mempertaruhkan masa depan, kedudukan, keselamatan dan kewangan untuk menentang tindak tanduk kumpulan ini sebelum ini.

Sebahagian kami mungkin tidak menentang perlantikan ini seperti mana ketika Pak Lah kerana percaya parti perlukan kestabilan dan kekuatan untuk menghadapi pilihan raya akan datang.

Namun tidak mustahil sedikit demi sedikit sokongan dan kesetiaan kepada kepimpinan dan parti akan terhakis. Jangan nanti ramai yang pernah berjuang membetulkan UMNO dan negara sehingga menaikkan Datuk Seri Najib menjadi kecewa dan berundur meninggalkan perjuangan UMNO ini kepada mereka seperti yang akan dilantik sebagai CEO MRCB.

Ramai yang masih bersikap apolegetik dengan tindak tanduk YAB Perdana Menteri. Namun ini mungkin tidak kekal lama jika kesabaran dan kesetiaan terus dicabar dan tampak seperti mahu terus disiat-siatkan.

Petikan dari MyKMU

Sunday, November 8, 2009

Sengketa UMB Hanyalah Ciptaan Pencacai Khairy


Den bukanlah orang yang terlibat secara langsung dengan Unit Media Baru UMNO (UMB). Secara tak langsung pun jauh sekali. Tapi jangan pula kata den langsung tak tahu apa yang berlaku. Ramai dalam UMB tu merupakan den punya mata dan telinga.

Kebelakangan ini ada la dua tiga ekor pencacai Khairy yang dok menyalak mengenai penyelewengan dalam UMB sehingga Tun Faisal sendiri dijadikan bahan fitnah dan tohmahan. Persoalan kini mengapakah pencacai Khairy menyerang Tun Faisal dan UMB?

UMB merupakan salah satu unit yang bernaung di bawah Pemuda UMNO. Antara objektif UMB adalah untuk menggunakan ruang siber dalam melaksanakan kempen UMNO. Ini bukan bermaksud UMB hanya perlu memberi fokus kepada pergerakan pemuda.

UMB juga disertai oleh ramai blogger yang telahpun menempah nama di alam siber. Di kalangan blogger ini pula ada yang pro dan anti dengan si anak omak Khairy. Pihak pro Khairy berpendapat bahawa UMB patut digunakan untuk mendaulatkan Ketua Pemuda si anak omak Khairy.

Tun Faisal pula mengambil jalan mudah bahawa kewujudan UMB bukannya semata-mata untuk mendaulatkan sayap pemuda, tetapi memperkukuhkan UMNO secara keseluruhan untuk berdepan dengan PAKATAN HARAM.

Oleh kerana dalam UMB sendiri masih ramai blogger yang berpendapat bahawa Khairy merupakan liabiliti kepada parti, maka mereka cukup vokal dalam menyuarakan rasa meluat terhadap Khairy yang telahpun terbukti menjatuhkan imej parti.

Apabila ini berlaku maka pencacai Khairy tidak berpuas hati dan beranggap bahawa adalah tugas UMB untuk mempertahankan Khairy. Maka timbullah fitnah terhadap Tun Faisal dan Parpukari yang dihebohkan oleh pencacai Khairy. Fitnah terhadap Parpukari dijawab sendiri oleh blogger yang bertanggung jawab semasa di BP, saudara Megat Pisau.

Hakikatnya anak omak kini tidak lagi mendapat publisiti oleh media arus perdana. Ye lah ..... bila pak mentua dah pi tiada siapa yang pedulikan anak omak lagi kecuali si pencacai Khairy. Semasa di Bagan Pinang tempoh hari Tun Faisal berpesan kepada blogger UMB supaya diselitkan serba sedikit aktiviti Khairy kerana media arus perdana langsung tak ambil peduli. ISH ISH ISH ...... kesiannya kat anak omak Khairy.

Itulah ceritanya ..... sebagai kesimpulan Khairy sebenarnya langsung tidak dipedulikan oleh sesiapa walaupun memegang jawatan Ketua Pemuda. Sebab tu Khairy membayar ramai blogger untuk menjulang namanya di ruang siber, tapi masih juga tak ke mana. Dan kini UMB jadi mangsa atas alasan tidak mengampu Ketua Pemuda .... goli hati rasanya ... HA HA HA.

Written by Shah Jiwang

Thursday, October 29, 2009

Bukit Gantang: KJ memalukan UMNO dengan sengaja!?

Inikah manusia yang disanjung oleh Pemuda UMNO Malaysia? Inikah mesej perjuangan Pemuda UMNO Malaysia kepada Rakyat Malaysia? Inikah bentuk pemikiran dan gelombang perubahan Pemuda UMNO Malaysia?

Apakah Pemuda UMNO begitu dayus? Apakah Pemuda UMNO sudah hilang akar umbi dan jati diri? Apakah Pemuda UMNO masih setuju untuk orang ini Khairy Jamaluddin diangkat sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia?

Presiden UMNO, Timbalan Presiden UMNO dan Nai-Naib Presiden UMNO, Pengerusi dan Jemaah Jawatankuasa Disiplin Parti UMNO dan Veteran UMNO ambil BERAT dan PEDULI wajah ini? Apakah senyum sebagai sindiran akan ke PANDIRAN UMNO?

Mana Pak Mertuanya,Tak beri Nasihat ke budak hingusan ini? Kj telah mencemar Nilai dan Etika Tersirat, ibarat Retak Menanti Belah. Dalam sejarah kepemimpinan PEMUDA UMNO, inilah satu-satunya Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang telah membacul wadah, nahdah dan dakwah UMNO Malaysia. Ini KES BERAT. Sudahlah banyak penyakit lalu tak beres, kini H1N1 Ketua Pemuda UMNO Malaysia...pula.

Ternyata PINTAR yang tidak berTUAN, menjahanamkan Parti Umat Melayu 1946. Sudah pasti Tok Nyang Sheikh Abdullah Fahim kecewa sikap Cicit Menantu yang tak kenang BUDI.

Atau inikah manifestasi pelacuran minda oleh Anwar Ibrahim? Atau ini dia sasaran mangsa liwat seterusnya Anwar Ibrahim?

Gugurkan aja Jawatan Ketua Pemuda UMNO yang disandangnya. Sudah hilang kelayakan secara roh. Ooii...pembesar dan Bangsawan UMNO...bertindak lah, demi Roh Agama, Bangsa dan Tanahair.

Paneh Miang

BUKIT GANTANG Who listens to Khairy anymore?


Khairy's call for a less radical PEMUDA falls on deaf ears

Aziz AS, Malaysiaaktif.com

Going by UMNO President Dato' Seri Najib Tun Razak and his deputy Tan Sri Muhyiddin Yassin's speech at the 60th AGM of UMNO at the PWTC in Kuala Lumpur yesterday, the leadership wants UMNO's focus be realigned in the light of the new political environment.

This sentiment was similarly echoed by by UMNO Youth Chief Khairy Jamaluddin in his policy speech at the pemuda Assembly today.

However, the effect of Khairy's call for UMNO Youth to embrace the mantra of Malay leadership instead of Malay supremacy is questionable. He wants Pemuda to stop its radical stand and fall back a step behind that of the party's leadership.

Comments from Pemuda leaders carried rumblings about the youth wing needing to be radical and that they will not follow party leadership blindly.

Perhaps they need time for the idea to sink in, but we would think that given the strident voices of those outside UMNO, Pemuda's radicalism and intransigence are still needed.

Can UMNO's leadership convince the hot blooded young turks? This is about the reverse of trying to evoke awareness among the apolitical youths of Malaysia (all 4 million of them) to participate in the voting process.

Malaysiaktif tu siapa punya? Dulu ada juga defend-defend si KJ. Sekarang tidak lagi. Banyak-banyak posing dalam majalah fesyen. Hehehe ... tak lamalah tu.

Monday, October 26, 2009

BUKIT GANTANG Nothing original had ever come out of KJ


I beg to differ, Khairy!

Oleh Aziz Ahmad Shariff

Nothing original had ever come out of Khairy Jamaluddin. The chameleon that he is has turned many shades many a times throughout his short struggle to reach the lofty heights of UMNO.

His latest diatribe aimed generally at the Malays but not specifically at the delinquent stalwarts within UMNO is cause for concern.

Rich, well-heeled and born unto this world with a silver spoon in his mouth, pray tell me what credentials has he to remark that Malays have a siege mentality and should now forsake itself off their constitutional rights?

He had the audacity even to label his shallow views as “The New Malay Dilemma?’
I believe in all earnest the dilemma that eluded him is his own. The unfortunate accident of birth that placed him and his mindset aeons away from the real plight of the Malays since Merdeka – a plight that brought to consent from the nation’s fathers for a helping hand and subsequently affirmative policies to see them through.

Paradigm shift, he says? Yes, the need to defend Malay rights by the Malays and also on behalf of them by many enlightened non-Malays is actually a paradigm shift in motion. The Malays of today have taken stock of their situation and the paradigm shift that they have invoked is, among other things, to assert their entrenched rights.

Is it really siege mentality or an accepted form of modern survival (of the fittest)?

All countries and societies are not devoid of siege mentality. The rationale of having a standing army, ethnic laws, and right wing (or left wing political parties) to protect certain interests (openly or discreet) only show their state of mind.

Perhaps, Khairy as a person has yet to realise the pattern of offensives perpetrated by the non-Malays?

The fact that we have UMNO, MCA, MIC Makkal Sakti, and the NGOs focused on protecting certain things is evidence of the presence of siege mentality...ideas like the utopian views of western classical tomes on government much studied and glorified at ivy league universities, Oxford and Cambridge are all but just lofty dreams of dreamers...

It is not such a mentality that pulls down or stops some Malays from progressing; it is their lethargy in the all out pursuit of excellence and the pandered mindset.

Believe it or not, siege mentality is even thicker within the Chinese and Indian societies. Just look at the various clans within the sino creed and the caste system among Hindus. More often than not, defensive stance taken by these clans only reflects their aversion to the perceived or real incursions into their turf.

The word ‘special’ contained in ‘special Malay rights’ does not make the Malays special. It merely means that they are an exception for purposes of the affirmative policies. ‘Special’ here does not necessarily mean the cuddled and coddled lot. As such what Khairy was getting at during his policy speech at the Umno Youth assembly were just semantics. It was all fluff sans substance.

Reasons for the Malays needing affirmative action are many and disparate. Things such as the Chinese irredentist propaganda, that the bulk of Malays came from Sumatra and that the race as a whole is as much an immigrant population as the Chinese, is to repeat an unhistorical assumption which never had any foundation in fact.

Perhaps, to partly elucidate the green mind of Khairy and other detractors of Malay defensiveness it would be best to read the ‘declassified’ excerpts from observations of the British administrators at the turn of the last century available at the British Archives in London.

Time and space will not allow me to highlight the rationale and concerns of the British, Malays and the Rulers that espoused the idea of Malay ‘special’ rights, but after exhaustive research it was found that the idea was not a vague notion but based on the realities that was pre-independence Malaya, which took into consideration fairness to an unfairly treated Malays in a land they owned but virtually adrift in an ocean of Chinese dominance.

Source: Malaysiaaktif.com

Friday, October 23, 2009

BUKIT GANTANG: Adakah KJ gay?


KJ dah sedio kerjayo baru kalau ditondang kelua UMNO nanti. Dio dah cubo-cubo jadi model jantan di Harper's Bazaar.

Kebanyakkan model jantan jenis gay. Anak omak ni den tak tau pulak. Dio ni memang dimanjo dek omak.

Nak kato gay, tak bule. Dio ado anak.

Oghang gay ado jugo yang ado anak dan bini. Macam Anwar Berahim yang KJ puro-puro ngontam. Padahal kawan baik. Dah nak tunggu mampuih baru nak ngontam. Dulu sanggup hantar paspot.

Entahlah den tak faham Ketuo Pemudo. Ini bukan caro nak imej baru. Perbuatan dan tindakan yang akan mengubah imej. Semuo perbuatan dan tindakan tak boto. Nak ubah macam mano?

Kebanyakkan jantan yang bergaja dalam Majalah fesyen adalah gay atau pondan. Padan dikato oghang bukan lagi Ketua Pemudo, tapi Ketuo Pemudi.

Sunday, October 18, 2009

Nizar - Siapa Sir Annuar? WA KA KA KA


Godfather of Rembau?

Dah lamo den tak menulis dalam blog Anak Omak ni, dua bulan yang lepas den hanya biarkan kekawan buat sumbangan dan penulisan.

Tapi kali ni den dapek cerito dari Rombau ..... jeng jeng jeng jeng ..... mestilah pasal si anak omak yang tak reti bahaso. Sepanjang den dok ulang-alik dari BP ke PD masa PRK N31 BP, ado la den dongar cerita si anak omak Kerry bela sekor balaci tua yang lebih 60 tahun umurnya dan Sir Annuar Kassim namanya. Alahaiiiii ..... berumur lagu mana pun si pencacai KJ ni semuanya sama gelagat, hanya pandai menjilat.

Den tak tahu dari mana si Annuar ni dapat gelaran Sir, mungkin dari Queen Victoria atau sememangnya dari tilam Queen Size, mungkin juga. Tapi Sir Annuar ni lain sikit lagunya berbanding dengan pencacai KJ yang sedia ada. Dia ni melantik diri sendiri sebagai penasihat politik kepada Kerry .... aduh sebab tu kot Pemuda UMNO dah jadi pemudi.

Tapi sape Sir Annuar sebenarnya? Mengikut yang den dengar dia ni ex-teacher, mungkin bekas guru Bahasa Inggeris agaknya. Sebab tu la ada sekor blogger pencacai KJ yang suka dan selalu tegur orang punya grammar. Tapi sebenarnya bahan yang mamat tu tulis pun ala kadarnya je.


bad advisor?

Berbalik pada Sir Annuar - maklumlah dah banyak makan garam, maka dirasakan dirinya mempunyai berbagai kepandaian. Beliau mengawal segala urusan KJ di Rembau, termasuklah mengambil tahu siapa dan mengapa berurusan dengan si KJ.

Bagaimana Sir Annuar boleh mendekati KJ den pun ada cerito juga. Sir Annuar ni pernah berkawan rapat dengan arwah bapak KJ. Sejauh mana peranan Sir Annuar dalam mempengaruhi KJ dalam membuat keputusan itu belum sepenuhnya dipastikan. Namum apo yang den dongar Sir Annuar ni memang berpengaruh besar.

Jika tindakan KJ selama ini dipengaruhi oleh Sir Annuar, den boleh buat analisis sendiri bahawa Sir Annuar memang tak cerdik orangnya, umur je panjang tapi akal hanya sejengkal. Apa tidaknya, tindak-tanduk KJ sepanjang Dollah jadi Perdana Menteri hampir semuanya terbukti menjahanamkan parti.

muka sombong gila!

Den nak tanya sama Sir Annuar, berapa sebulan dibayar? Kalau Sir Annuar tahu pasal haram halal, kena dulu tanya KJ dari mana datangnya duit yang berjuta-juta? Ataupun memang Sir Annuar ni terlibat sama dengan komplot guna sijil nikah untuk jadi kaya raya ... ha ha ha.

Satu lagi ... Sir Annuar ni peminat Arsenal ke?

HA HA HA ... Sir Annuar ... lagi sedap bunyinya kalau Shit Annuar ... CAIT POODAH!!!

Posted by: Shah Jiwang

Thursday, October 15, 2009

Bukt Gantang: DOLLAH TIPU ORANG PALA BATAIH, DALAM NGANTUK-NGANTUK, AKAI DOK JALAN JUGAK, HARAM!


Kereta KJ10Q, pertemuan Anak Omak dengan Bapa mertuanya WCH 13

Gambar ini diambil di hadapan Bangsar Village pada jam 9 malam tadi. Beginilah keadaannya apabila seorang bekas PM pergi ke sesuatu tempat, semua bekas PM diberi 'pengawal peribadi kerajaan'

Apa yang kami ingin ceritakan disini ialah tentang seorang bekas PM yang tidak berpegang pada janjinya, sepatutnya malam ini Abdullah sleepy ada majlis rumah terbuka di Ancasa hotel, bersebelahan Puduraya, setelah kami membuat siasatan kami dapati yang Abdullah telah memberitahu orang-orang Kepala Batas yang dia tidak dapat hadir ke majlis tersebut disebabkan demam.

Sekiranya benar Abdullah demam, kenapa kereta dia bersama-sama dengan menantu dia berserta dengan pengawal peribadi kelihatan di Bangsar? Majlis rumah terbuka kepala Batas itu sepatutnya bermula jam 9 malam tadi.

Hebat betul mainan anak-beranak ini, mereka bersama-sama menipu rakyat Kepala Batas, sekiranya Abdullah sakit dan tidak mampu untuk ke majlis rumah terbuka, bagaimana pulak dia boleh berada di Bangsar Village? Siang tadi sepatutnya Abdullah ke PWTC untuk menghadiri persidangan itu namun kelibatnya tidak kelihatan langsung hingga persidangan ditangguh.

Kami juga diberitahu sebanyak 7 buah bas turun dari Kepala Batas untuk meraikan Abdullah, akhirnya mereka tertipu, kami amat bersimpati dengan orang-orang kampung dia!

"DOLLAH TIPU ORANG PALA BATAIH, DALAM NGANTUK-NGANTUK, AKAI DOK JALAN JUGAK, HARAM!"

KERRY JAMBAN: A new name for a reborn youth leader




Well when I say reborn I mean he is trying very hard to be as close to being a cunt as is humanly possible

Kerry Jamban is the new name that has been christened by his cyber nemesis, House PK, a blogger previously known as Parpu Kari.

Now that he has been christened by a new name, we are waiting for Kerry Jamban to be baptised in a cess pool that would suit his new handle.

Kerry Jamban is a beautiful name, it is as close as possible to being a naming epiphany because asshole simply does not suffice anymore, and neither will any of the other private parts.

Jamban is the ultimate depository of all manners of human excrement from runny urine to soup-like diarrhea to black bread hardness of the constipated motion.

when they come together, the resultant consistency is typically that of a disgusting run after a particularly spicy meal.

Even as a young prick preying on the chubby daughter of a deputy prime minister, Kerry was a shining example of an opportunist bastard who simply could not hide his contempt for everyone who is not Kerry.

Even his closest friends can sense that Kerry Jamban would readily dump them if anything better came along but for as long as he has a shitload of money, they will stay close to him. But even they know not to actually 'be' with him.

Pigs of the same stench eat and shit at the same place together, right??

Tuesday, October 6, 2009

Bukit Gantang: Tembelang KJ pecah di Rembau






Masuk hari kedua selepas penamaan calon, AMKNS bersama AMK Rembau telah menaikkan satu pemidang besar berkaitan kegagalan KJ (Khairi Jamalludin ) atau UMNO khususnya yang gagal melaksanakan janji-janji palsu mereka ketika PRU 12 yang lepas. Dikhabarkan selepas pemidang atau banner itu di naikkan, malamnya itu KJ telah mengamuk kerana taiknya telah didedahkan kepada rakyat Bagan Pinang dan juga menjelang pilihanraya ini pasti akan memberi satu kesan yang amat-amat besar bagi jentera BN khususnya.

Kami diberitahu oleh sahabat kami bahawa KJ mengarahkan supaya pemidang itu dibakar dengan segera agar pengundi Dun Bagan Pinang tidak sempat membacanya. Ini menunjukkan bahawa pembohongan demi pembohongan yang dilakukan pasti tidak dapat ditutup lagi kerana kemuncaknya telah tiba dan masa untuk PR menerima masuk KJ telah pun bermula....

Itu adalah petikan yang diambil dari blog PKR, apa yang nyata ini semua sandiwara sahaja sebenarnya sebab seperti yang diketahui ramai KJ adalah anak buah Anwar Ibrahim, kami mendoakan supaya anak omak ini akan melompat ke parti PKR dengan kadar segera.

Friday, October 2, 2009

Bukit Gantang : KJ Penasihat Jahat UMNO?






YB Khairy Jamaludin: wataknya sebagai pemandu teksi meningkatkan popularitinya.








Artikel ini sambungan dari paparan semalam “Parti perkauman Vs Parti Berbilang kaum- system dua parti di Malaysia?“

Konsep BN yang asal diamalkan untuk menjaga hubungan yang baik antara Melayu dan bukan Melayu. Pemimpin Melayu yang dominan sentiasa mendengar pandangan parti-parti komponen. Jika hubungan itu berkekalan sudah tentu kemenangan akan terus menyebelahi BN dalam pilihan raya ke 12 lalu.

Masalah mula timbul bila ada dikalangan pemimpin UMNO merasakan dirinya terlalu berkuasa. Memetik kata bekas Presiden Gerakan, Datuk Seri Lim Keng Yaik “ ada penasihat-penasihat jahat” dalam UMNO yang merosakkan hubungan dengan parti-parti komponen.

Siapakah pansihat-penasihat jahat itu? Antara penasihat yang rapat dengan Perdana Menteri, Tun Abdullah Badawi pada ketika itu dikenali sebagai 3K, Khairi Jamaluddin, Kamaluddin dan Kalimullah di samping Tun Musa Hitam dan Dato Annuar Zaini. Apakah mereka yang dimaksudkan Lim Keng Yaik? Atau siapa sebenarnya penasihat jahat itu?

BN masih ada masa dan peluang untuk mendapat kembali sokongan rakyat yang hilang. Parti-parti komponen BN terutama UMNO, MCA,MIC dan GERAKAN perlu melakukan reformasi yang radikal untuk kekal relevan. BN tidak boleh mengharapkan sangat konsep dan slogan 1Malaysia.
Pakatan Rakyat yang dihadapi pada PRU13 mempunyai kekuatan dan sumber kewangan yang standing dengan BN. Selangor dan Pulau Pinang yang dikuasai PR adalah negeri-negeri yang kaya.

Menurut Dato Dr. Goh Cheng Teik, konsep parti berbilang kaum mestilah dipimpin orang Melayu. Pada masa sekarang parti berbilang kaum mempunyai tokoh Melayu seperti Anwar Ibrahim. Persoalannya, siapa pemimpin Melayu parti berbilang kaum selepas Anwar Ibrahim? Apakah Syed Husin Ali atau Azmin Ali mendapat penghormatan daripada Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Karpal Singh, Tian Chua dan pemimpin bukan Melayu yang lain?

Bersambung….dipetik dari buku KONSPIRASI POLITIK MELAYU, Musli Oli, Feb 2008

Tuesday, September 29, 2009

Bukit Gantang : Aww..Guys...Anak Omak Jadi Menteri Tau

Ye..ye omak kite jadi menteri..
Ye..ye omak kite jadi menteri..

Tak caye..tengok ni..

Ruang peluang itu dengar-dengar ada. Ura-ura mengatakan kabinet akan dirombakkan tidak lama lagi seperti yang dijanjikan Najib untuk mengkaji kedudukkan Menteri melalui prestasi KPI. Khabarnya KPI Shahrizat rendah dan beliau mungkin akan digugurkan.

Inilah peluang untuk Khairy. Tak kiralah jadi Menteri Hal Ehwal Wanita, Kelurga dan Masyarakat, asalkan dapat jadi Menteri. Lagi pun jawatan ini sesuai untuk Ketua Pergerakan 'Pemudi' UMNO!.


Tula da cakap tadi tak caye..

Kite jadi menteri omak
..ye..ye..
Menteri Hal Ehwal Wanita, Keluarga dan Masyarakat pun ok ape..

kite kan da macam wanita da..

tak caye klik ni,ni dan ni.

Tula da cakap tadi tak caye..

Lagipun kite da jadi Ketua Pergerakan 'Pemudi' UMNO!

ye ye besnye..nak gi design baju macam kak syarizatla..vogue gitu aww..

Ye..ye omak kite jadi menteri..
Ye..ye omak kite jadi menteri..

Jangan tak caye awww.. nyot..nyot mak nak cucu..


hehehe...besnye..besnye

Monday, September 28, 2009

Bukit Gantang! Anak Omak akan jadi Menteri?

Khairy akan masuk PAS, jila tidak dapat jadi Menteri?

Tatkala Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato Mat Hasan mula muncul dalam Majlis bersama Tun Dr Mahathir, orang tertanya-tanya apa nak jadi sekarang?

Bukankah Mat Hasan yang menghina Mukhriz di rumah rasmi Menteri Besar secara terbuka kerana mahu bertanding untuk hanya exco Pemuda pada tahun 2004? Dia menasihati Mukhriz supaya jangan nak cepat-cepat sangat.

Peliknya Mat Hasan yang pakar mengampu dan munafik tersohor sokong Khairy anak Omak yang belum pun mencecah umur 30 tapi terburu-buru mahu semua orang yang lebih senior buka jalan untuknya sebagai Naik Ketua Pemuda dan ada rancangan untuk Ketua Pemuda?

Anak Omak yang berjaya capai cita-cita nampaknya habuk pun tak ada sebagai Ketua Pemuda. Mana dia puji-pujian dari cybertropper Setiakawan yang meletakkan Khairy di tahap demi-god? Sana sini orang dalam UMNO kata Pemuda UMNO sudah tidak boleh diharap. Baik Wanita dan Puteri lagi. Macam-macam dikatakan mengenai Pergerakan Pemuda UMNO yang sudah lemah.

Kenyataan Khairy tanpa maklumat dari dalam mula menunjukkan kepintaran sebenar Khairy yang hanya terbatas. Dia sering menyatakan sesuatu yang bertentangan dengan pendapat ramai dalam UMNO dan lebih condong kepada pemikiran pembangkang.

Macam mana jadi begini? Kenapa Khairy begitu jauh dari pemikiran ramai?

Antara sebabnya adalah politik Khairy yang seperti budak-budak berebut permainan dan tak henti takut orang lain cuit permainannya. Ini membuat Khairy kehilangan sokongan dan timbal balas dari bawah. Khairy menghabiskan masa politicking dari working.

Masa bawah Hishamuddin, dia diberi peluang berperanan. Kini dia dalam ketakutan pada Naibnya Dato Razali Ibrahim. Razali tidak dibenarkan bertemu pemuda di akar umbi. Semua jawatan dia atur orangnya saja. Ini kepimpinan seorang yang dalam paranoia.

Satu lagi seperti yang orang asyik perkatakan ialah Khairy hanya pandai buku teks. Dia tidak ada ide nak lakukan apa-apa aktiviti. Tanpa sokongan media seperti dulu, aktiviti Khairy tidak dapat perhatian media.

Dengan Mat Hasan cuba bercemolot dengan Mahathir, Khairy mula rasa bertambah keseorangan. Pejabat peribadinya yang dahulu begitu ramai staf pun dah tinggal tak sampai lapan. Yang pasti di simpan adalah akuantan Benggali perempuan pasal dia lawa.

Walaupun dia dapat mengukuhkan diri dalam Pemuda, itu hanya sementara. Dia kini dipencilkan pucuk kepimpinan parti.

Semalam Khairy muncul di rumah terbuka Timbalan Presiden Pas Nasaruddin Md Isa. Khairy kelihatan kurus betul. Tidak tahulah kalau dia sudah puasa enam. Tidak hairan Khairy tengah susah hati dengan kedudukkannya yang dipencilkan.

Tidak tercapai cita-cita mahu jadi Menteri segera. Macam mana mahu dapat jadi PM sebelum 40, jika pada umur 32 dia masih belum dapat jadi Timbalan pun. Omak sudah tidak boleh tolong talipon serta jerit pada orang-orang yang menentang dan menahan Khairy lagi. Ada kena jerit balik.

Zahid Hamidi yang menjanjikan akan lobi Khairy naik Menteri sedang bermasaalah. November 10hb lepas kes Anwar mula, kes saman sivil terhadapnya bermula.

Terdedah kini cerita Zahid bersekongkol dengan Anwar dan PKR di PRU12 dan Pilihanraya Kecil Permatang Pasir. Orang dalam PKR kata Zahid membina jambatan dengan PKR untuk lari ke sana jika UMNO kalah pada PRU13. Dia pun sudah sah merupakan salah seorang yang mahu lompat pada Sepetember 16 tahun lepas.

Peluang itu ada jika Khairy berupaya tunjukkan kebolehan memperkuatkan Pemuda UMNO. Sudah enam bulan, kepimpinan Khairy pun sudah dipersoalkan. Pemuda nampaknya bertambah lemah dan dipanggil bacul. Hanya dipenuhi dengan kaki ampu yang bermimpi Khairy akan dapat naik.

Khairy hanya boleh berharap untuk kekal dengan pihak MT tukar umur untuk Ketua Pemuda dihadkan pada 45. Dia pastikan akan kekang orang lain dari cuba masuk jadi ketua Pemuda. Itu pun tidak mudah dengan mereka yang layak mengundi diperbesarkan jumlah.

Khairy perlu jadi Menteri untuk menahan dari keadaan dan persepsi sekarang dari berterusan. Pemuda tidak akan lihat apa-apa kelebihan pada Khairy yang tiada jawatan dalam kerajaan. Itu yang dia perlu sekat Razali dari jumpa akar umbi. Sana sini feedback akarumbi lebih menyukai Razali. Khairy dilihat gagal menyatukan Pemuda.

Ruang peluang itu dengar-dengar ada. Ura-ura mengatakan kabinet akan dirombakkan tidak lama lagi seperti yang dijanjikan Najib untuk mengkaji kedudukkan Menteri melalui prestasi KPI. Khabarnya KPI Shahrizat rendah dan beliau mungkin akan digugurkan.

Inilah peluang untuk Khairy. Tak kiralah jadi Menteri Hal Ehwal Wanita, Kelurga dan Masyarakat, asalkan dapat jadi Menteri. Lagi pun jawatan ini sesuai untuk Ketua Pergerakan 'Pemudi' UMNO!

Hanya menanti tangis kegembiraan Datin Rahimah Omakku Sayang.

Friday, September 25, 2009

BUKIT GANTANG! Anak Omak usah terlalu ghairah untuk Bagan Pinang

Jangan diulang aksi begini di Bagan Pinang

Bagan Pinang berada di negeri angkat Anak Omak. Ikut adat Pepatih, Khairy tidak layak tanding di Rembau. Omaknya, Datin Rahimah orang Kedah. Patut tanding di Sg Petani.

Khairy pun bukan membesar di Malaysia. Dia lahir di Kuwait dan banyak membesar di luar negara. Negara yang dia lebih selesa adalah England. Mana tidak, asyik diulang-ulang nama Universiti Oxford. Seolah-olah dia seorang yang belajar situ.

Sepanjang PRK-PRK, Khairy ada diminta supaya tidak menghadirkan diri untuk berkempen. Ada tempat telah beri amaran supaya Khairy tidak perlu datang berkempen. Kalau datang, pengundi sudah beri amaran akan undi pada Pakatan Rakyat.

Sebabbya, Khairy ada lakukan beberapa kesalahan yang menyebabkan kekalahan BN. Pemilihan sahabat dan kroni politik Khairy, Dato Wan Farid oleh Pak Lah menjadi penyebab utama BN terlepas kerusi yang dipegangnya di Kuala Terengganu. Rata-rata orang Kuala Terengganu kalau tidak seluruh terengganu menyampah dengan Wan Farid dan abangnya Wan Hisham.

Keadaan menjadi buruk apabila Khairy buat konsert pada malam terakhir kempen. Orang PAS berkempen, Pemuda UMNO dah bersukaria. Konsert satu cara baru yang tidak sesuai untuk kawasan itu langsung.

Tidak ada sebab Khairy tidak memainkan peranan di Bagan Pinang. Sebagai negeri kepada Ketua Pemuda Malaysia, Khairy perlu berperanan. Malulah nak biarkan kepada Dato Razali Ibrahim. Dia pun tersilap berikan pada Razali. Kini orang sudah anggap Razali sebagai merangkap Ketua Pemuda.

Cuma persoalannya adalah peranan apakah Khairy di pilihanraya Bagan Pinang nanti?

Kalau Isa Samad yang bertanding, Khairy tidak ada peranan utama dalam kempen. Orang situ tahu percaya Isa sudah diatur dikenakan kesalahan politik wang oleh kuasa-kuasa ghaib pada tahun 2005. Satu konspirasi yang melibatkan Pak Lah dan orang dalaman termasuk Khairy, Nori dan pelbagai lagi terlibat.

Isa akan bertanding atas kekuatan personaliti Isa di situ dan bukan sangat kekuatan BN atau UMNO. Khairy akan hanya terhegeh-hegeh senyum dan salam sana sini. Jauh sekali, Khairy yang kini diikat tangan dan tidak ada peranan langsung.

Dia sedar perkara ini. Itu yang Khairy berhati-hati tidak ada sebut apa-apa untuk memihak kepada sesiapa calun untuk Bagan Pinang. Dia takut disalah anggap bermain politik dan akan menambahkan lagi musuh. Khairy hanya kata pilihlah yang terbaik. Kemudian dia ada kata segerakan keputusan calun supaya jentera kempen boleh bermula.

Kalau Isa dipilih, ada menganggap kerjaya politik Mat Hasan yang rapat dengan Khairy akan berakhir. Hanya Isa saja yang berpengaruh dan dihormati untuk merapatkan dan mengembali kekuatan BN Negeri Sembilan.

Mat Hasan gagal sebagai MB dan tidak hairan, BN boleh kecundang di Negeri Sembilan, jika dia terus kekal. Orang UMNO sendiri akan undi pembangkang.

Kalau bukan Isa, Khairy ada peranan lebih besar di Bagan Pinang. Di situ dia boleh mendapat lebih banyak publisiti. Kemenangan BN sungguh bermakna di situ. Ini peluang mendapat perhatian media.

Bagai diharapkan, Dr Mahathir dan Tengku Razaleigh menyuarakan secara terbuka agar tidak pilih Isa sebagai calun. Pandangan mereka ini pasti akan diambilkira. Mat Hasan begitu suka sampai jemput Tun ke rumah terbuka Hari Raya di Rantau.

Dalam Khairy berkhayal-khayal untuk menjulang trofi pada malam Oktober 11, terfikirkah dia samada UMNO boleh menang dengan calun yang lain dari Isa? Sediakah Bahagian Telok Kemang beri kerjasama dan sokongan setelah mereka sekata sepakat mahukan Isa?

Kemana undi pengundi UMNO, parti komponen BN, Pakatan Rakyat, askar, kaum Cina, kaum India, dan atas pagar akan pergi? Jadi, jangan raikan dahulu. Kerja dahulu Anak Omak. PRK ini tidak semudah yang dijangka.

Thursday, September 17, 2009

Bukit Gantang: Anak Omak atur Dr Mahathir dihina di Perhimpunan MIC

Kalau tak buek kojo-kojo busuk, bukan namonya Khairy

Siapa yang terserempak dengan Anak Omak akhir-akhir ini, tak cayo lihat dio begitu rendah diri dia sekarang.

Khairy sudah boleh dilihat minum-minum di kedai mamak biasa saja. Bukan lagi pub dan nite club seperti Heritage Club. Murah skit bang, katanya.

Orang yang memusuhinya pun dia sedia jumpa untuk mendengar dan menerangkan cerita sebelah dia. Kononnya dia tidaklah seperti yang digambarkan seperti dalam blog-blog dan buku-buku politik. Semua yang dikatakan mengenainya adalah lebih mitos dan fitnah.

Dia tidaklah sombong dan angkuh seperti digambarkan. Khairy bukanlah seperti dongeng dalam Khairy Chronicles yang begitu itu semua hanya dongeng belaka.

Ini semua taktik Khairy mahu mengubah imejnya. Dalam dia berusaha membetulkan pandangan orang mengenainya, Khairy tidak boleh kelentong orang lama-lama. Khairy tahu rangkaian maklumat dia orang begitu ekstensif. Baik diusah cuba bohong.

"Ada bang, tapi taklah sebanyak yang orang kata. Yang dok kumpul projek, si Kamal. Saya cuma menantu. Kalau saya tak ambil peluang sekarang, bila Pak Lah tak ada, saya susah nanti."

Cair orang yang mendengar. Percaya belum lagi.

Buat masa ini Khairy berdiam saja. Anak manjo merajuk tak dapek jadi Montori. Seluruh jentera Pemuda UMNO pun turut di slowkan. Sepanjang berapa Pilihanraya Kecil, boleh diharap bergerak cuma sayap Wanita dan Puteri. Orang tidak lagi panggil Pemuda tapi Pemudi. Inilah cara Khairy nak balas pada UMNO. Dia tahu Presiden UMNO pencilkannya. Khairy pun biarkan seluruh jentera Pergerakan Pemuda ikut sama terpencil dan berdiam.

Selalunya orang diam ini paling bahaya. Orang ingat Khairy adalah orang lain sekarang. Masa Khairy berdiam sekaranglah, dia paling bahaya. Dia buat kerja dalam diam-diam.

Kalung Selipar

Reaksi Samy Velu kepada teguran Dr Mahathir sebenarnya sudah melampau. Selalu orang lain tidak masuk campur pertukaran lidah antara pemimpin-pemimpin lama. Budak-budak baik duduk tepi diam-diam. Rupanya sudah melalut hingga ada perwakilan bangun untuk memberi Dr Mahathir kalung selipar.

Perwakilan yang mula bercakap membodek Samy mulanya adalah Dato Muniandy yang duduk di Bukit Antarabangsa Ampang. Dia tidak sebut bahasa kasar terhadap Dr Mahathir. Yang sebut adalah orang Kuantan, M Sukumaran yang merupakan Timbalan Pengerusi MIC Bahagian Payang Besar.

Mula-mula orang ingat mereka orang-orang Samy Velu. Paham-paham sajalah MIC yang didominasi oleh Samy Velu. Rupa-rupanya tidak.

Syak kami bermula apabila Khairy turut ikut Naib Ketua Pemuda UMNO, Dato Razali Ibrahim untuk membidas Samy Velu dan MIC. Ini yang un-sangka-able bagi Khairy membela Dr Mahathir.

Siapa nak percaya budak hingus yang dulu masa belajar di London suruh Dr Mahathir berundur. Dunia mesti nak kiamat kalau si Khairy yang pertahan Dr Mahathir. Tikam belakang dan mengatur untuk hina Dr Mahathir boleh percaya, tapi pertahankan Dr Mahathir, dah satu ajaib ni.

Ado bondo tak kono eh tapi tak tau mano.

Sukumaran telah didisiplinkan segera oleh Samy Velu dan dia pun turut meminta maaf. Tanpa disangka, Ketua Pemuda MIC, T Mohan tiba-tiba membuat kenyataan hari ini menuntut UMNO mendisiplinkan Dr Mahathir.

Pocah rahsio!

Siapa yang tidak tahu persahabatan baik antara Khairy dengan T Mohan? Pemberi maklumat kami dalam MIC beritahu Khairy yang mengatur dan memberi arahan kepada T Mohan sebelum Perhimpunan MIC. Inilah peluang untuknya malukan Dr Mahathir.

Sambil itu, ianya bertujuan untuk menambahkan ketegangan antara kaum India dan Melayu untuk memastikan Isa Samad tidak menang di Bagan Pinang. Kalau MIC berkelahi dengan UMNO, tak mahu dek eh koling estet di sano nak ngundi UMNO. Orang utama yang mengonokan Isa Samad masa pilihan tahun 2004 adalah Pak Lah dan Khairy.

Tuesday, September 15, 2009

Bukit Gantang: Omak! Kenapo orang tak mahu jumpo Keri.


Ahad lopeh, anak Omak pooi ke Sabah. Lamo tak ke sanun. Cadang nak adokan buko puaso nak jumpo Pemuda-Pemuda UMNO Sabah.

Tahun-tahun sebelum pemilihan dan semasa kempen untuk Ketua Pemuda UMNO, Khairy memang selalu ke Sabah. Dah jadi macam negeri kedua, selain negeri angkatnya Negeri Sembilan. Negeri sebenar Khairy adalah England.

Sabah adalah negeri yang paling banyak perwakilan Pemuda. Perlu nak dijaga dan disemai.

Khairy ini memang jauh pandangan ke hadapan dalam politik dan permainan kuasa. Bab kojo buat setakat nam bulan ini ha, cakap tak serupo bikin. Cuma hebat berceramah dan berdebat. Semua cakap saja.

Pada pemilihan akan datang, game dah berubah. Nak main jaga orang bukan sikit lagi tapi pulohan dan mungkin ratusan ribu. Taktiknya adalah untuk menawan hati besar-besaran. Kepala dijaga juga tapi lebih penting, perlu mendapat keyakinan dan kepercayaan ramai.

Anak Omak cadang nak lawati Kota Belud dan adakan buko puasa. Dia jumpa dulu kepala-kepala Pemuda Bahagian Kota Belud. Budak-budak ini bertanya tujuan Khairy nak adakan Majlis Berbuka Puasa di Kota Belud.

Khairy beritahulah nak bertemu mesra dengan Pemuda-Pemuda sana dan mendengar masaalah mereka. Sebenarnya dia cadangkan nak menghitamkan kembali Kota Belud. Kena faham bila istilah menghitamkan adalah khusus untuk Khairy yang bermaksud ditukar jadi base yang menyokongannya.

Selama ini Khairy ingat Kota Belud adalah kubu kuatnya. Rupa-rupanya dia tidak dapat pencalunan masa pemilihan. Kota Belud dijaga oleh ajennya di Sabah, Abdul Rahman Dahalan. Rahman adalah wakil rakyat situ, dan semasa itu Setiausaha Agong dan Ketua Pemuda Sabah. Baru Khairy sedar, orang tak suka Rahman. Dia sendiri kecundang dalam pemilihan peringkat Bahagian. Nyawa Rahman sebagai ahli Parlimen kini sudah di hujung tanduk.

Budak-budak Kota Belud menjawab dengan baik, masaalah Kota Belud biar kami selesaikan sendiri. Dalam ertikata lain, Khairy akan merosakkan lagi keadaan dengan cuba nak masuk campur. Juga boleh dimaksudkan kami tak mahu kamu datang jumpa ahli-ahli Pemuda.

Mereka cadangkan lebih baik Khairy melawat pelajar-pelajar Universiti Malaysia Sabah. Diberi contact mereka di situ dan Khairy hubungi VC Univerisiti.

Ahad itu diadakan Majlis Berbuka Puasa bersama pelajar-pelajar situ. Trick nak kumpul student senang saja. Adakan jamuan makan, penuhlah. Makanan yang dihidangkan untuk pelajar pun lazat-lazat. Maklumlah pengangur terkaya di Malaysia.

Sodihnyo Mak Ai. Dalam satu kampus yang penduduk pelajarnya berjumlah 5,000 orang. Yang datang hanya 30 orang. Tiga puloh ... three ... zero ... saja yang datang. Kalau tak suka pun Majlis, selalunya student datang makan dan belah. Jolokkan makanan percuma dari Ketua Pemuda tidak dapat menjadi tarikan. Tidak mahu langsung budak-budak. Apo yang tak borsih sampai tak mau dek eh.

Peristiwa ini hanya satu dari banyak lagi peristiwa yang menunjukkan kebencian orang muda kepada Khairy. Pergi kedai kopi dan cuba-cuba tanya persepsi orang-orang muda sekarang mengenai Pemuda UMNO. Tanya apa sebab mereka tak minat dengan UMNO. Jawapan yang paling kerap didengar adalah Khairy dan disebut sekali Khairy rasuah.

Bagaimana Khairy hendak merealisasikan saranan Perdana Menteri agar tidak hanya popular kepada ahli tetapi kepada semua rakyat? Khairy hanya popular kepada 304 orang perwakilan saja. Ahli-ahli Pemuda UMNO pun dia tidak dapat diyakini. Inikan pula orang ramai.

Imej kamu tidak akan pulih dengan sekejap masa. Pencetus yang menjadi impetus yang meruntuhkan UMNO tidak boleh diharap untuk memulihkan kembali. Undur dan hilangkan diri Khairy. Kamu liabiliti buat UMNO. Selagi kamu ada UMNO akan terus dibenci orang ramai.

Sunday, September 13, 2009

Bukit Gantang : Hikayat Anak Omak KJ 1

Wartawan politik Yahaya Ismail pernah menulis sebuah buku yang terbaru berjudul 'Khairy Jamaluddin – Bakal PM?' Buku itu mengandungi pelbagai fakta dan ramalan akan masa depan Khairy, tetapi judulnya ternyata satu kesilapan juga. Khairy Jamaludin bukannya seorang bakal Perdana Menteri. Sebenarnya dia sudah menjadi seorang Perdana Menteri bersifat de facto (sebenar).

Secara hakikatnya Abdullah Ahmad Badawi merupakan Perdana Menteri Malaysia yang kelima, apabila naik memegang mercu kepimpinan negara pada November 2003. Namun, sebelum memulakan tugas baru itu, Abdullah Badawi bukannya bersendirian – kerana segala bentuk pemikiran, tindakan dan baik budinya banyak dipengaruhi, kalau bukan pun diarah oleh anak menantunya yang baru berusia 28 tahun yang bernama Khairy Jamaluddin, dan beberapa orang kawan-kawannya. Ada sesetengah pihak yang menyebut akronim Tiga ‘K’ sebagai kuasa di sebalik Paklah – Khairy, Kalimullah (Ketua Pengarang kumpulan The New Straits Times) dan Kak Endon (Datin Paduka Seri Endon Mahmood Ambak, isteri Perdana Menteri). Memang tidak syak lagi K yang pertama sekali itulah yang paling berpengaruh, kerana beliau yang melantik K yang kedua di jawatannya itu dan mengahwini pula anak perempuan ‘K’ yang ketiga. Perkahwinannya itu berlangsung ketika K ketiga sedang bertarung menghadapi serangan barah payudara. Inilah penyakit yang mengorbankan kakak kembar beliau.

Ramai yang berkata bahawa keadaan sedemikian bukannya perkara luar biasa. Satu ketika dahulu Presiden Nixon memiliki pembantunya bernama Kissinger dan Maharaja (Tsar) Russia memiliki Rasputin. Terdapat beberapa persamaan antara tokoh-tokoh ini dengan Khairy. Yang pertama, nampak sangat semuanya berlagak laksana dalang mainan patung, main tarik-tali akan benang-benang yang mengikat watak-watak kayu patung mereka yang merupakan pemimpin negara. Mereka semuanya muncul daripada latar belakang yang tidak menentu dan menjelma secara mendadak dan naik mencanak. Malahan mereka semuanya mempunyai kelemahan tidak sedar diri kerana taksub dengan kebanggaan yang mereka terlalu perkasa, tahu akan segala-galanya dan seolah-olah bersifat halimunan, kononnya. Akhirnya mereka semua menjadi mangsa kepada kerakusan kuasa. Apakah perkara semacam ini akan berlaku kepada Khairy juga?

Memang semakin jelas wujudnya rasa tidak puas hati. Orang yang mungkin paling tidak seronok dengan Khairy ialah mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad. Walaupun pada mulanya Mahathir memang ghairah menerima kehadiran Khairy dan kawan-kawannya, sehingga sanggup melantik kawan baik Khairy daripada Oxford, Dr. Vincent Lim Kian Teck sebagai Setiausaha Politik Cina yang kedua, lambat laun Mahathir mendapati bahawa kewujudan Khairy sudah semakin membayangi Abdullah Ahmad Badawi. Nasi sudah menjadi bubur ketika Mahathir sedar akan fenomena itu. Mahathir sudah pun mengumumkan persaraannya dan Abdullah sudah dianggap pewaris yang menggantikan tempatnya. Apa juga bahana yang telah dilakukan oleh Mahathir, dia sedar bahawa dia tidak lagi mampu merobah pemikirannya terhadap si pewaris yang menggantikan tempatnya itu selepas kehampaan beliau dalam menyingkirkan Anwar Ibrahim.

Khairy terus dikekalkan di jabatan Timbalan Perdana Menteri, walaupun Mahathir sudah tidak berapa selesa dengan kehadirannya. Pernah berlaku satu peristiwa dalam majlis anjuran Pemuda UMNO bila mana Mahathir menjadi merah-muka semasa Khairy Jamaluddin bertanya apakah beliau serius mahu meletakkan jawatannya. Mahathir menganggap tindakan dan cadangan Khairy sebagai tidak kena pada tempatnya semasa beliau meminta Mahathir menghantar Abdullah keluar negara untuk berjumpa Presiden Amerika Syarikat. Mahathir menganggap idea itu sebagai kurang matang dan tidak perlu. Mahathir juga naik angin apabila Mathias Chang (Setiausaha Politik bahagian Cina - penterjemah) melaporkan perihal kata-kata Khairy di depan pelajar Malaysia yang berkumpul secara tidak formal di London. Mathias mengadu betapa Khairy ada menyebut bahawa Mahathir dan Daim sepatutnya disumbat dalam penjara sebaik sahaja Abdullah mengambil alih kuasa.

Akan tetapi, TKT Mahathir adalah serupa dengan semua musuh Khairy. Beliau telah tersilap tafsir ‘budak mentah' itu. TKT Mahathir beranggapan bahawa sebagai pemimpin unggulan negara selama 22 tahun, dan merupakan orang yang paling perkasa di negara itu, dia mudah menolak ke tepi Khairy bila-bila masa dia suka walaupun ketika dia tidak berkuasa lagi. Mahathir sudah menjadi terlalu yakin bahawa kuasa kuku besi yang mencengkam UMNO selama ini dapat digunakan sekali lagi dari sebalik tabir untuk melentukkan Khairy mengikut kehendak nafsu-nafsinya. Tetapi, tidak semudah itu, rupanya. Anak lelaki beliau sendiri, Mukhriz telah menanggung malu apabila beliau cuba mencabar Khairy bagi jawatan Timbalan Ketua Pemuda UMNO. Di sebalik sokongan wang Mahathir yang banyak, serta beberapa majlis kumpulan yang melibatkan ANSARA (persatuan bekas pelajar Maktab Rendah Sains MARA yang diketuai dan dibiayai oleh Mukhriz). Mukhriz dapati betapa anak menantu Perdana Menteri yang baru ternyata lebih berpengaruh berbanding anak seorang bekas Perdana Menteri. Mukhriz telah diaibkan di kawasan Parlimen bapanya sendiri apabila tewas jawatan Ketua Pemuda UMNO dan dapat hanya segelintir sokongan dalam usaha merangkul jawatan di peringkat pusat.

Pada November 2003, ketika Mahathir turun takhta barulah beliau sedar betapa jawatan orang yang paling berpengaruh dan perkasa di negara ini yang dimilikinya selama itu dapat diwarisi dan diambil-alih oleh seorang anak muda yang baru berusia 28 tahun sahaja. Kini dan untuk masa yang terdekat, Khairy ternyata merupakan orang yang paling perkasa di negara ini. Malahan lebih berpengaruh daripada Abdullah Ahmad Badawi, Najib Tun Razak ataupun sesiapa sahaja yang menganggotai Majlis Tertinggi UMNO yang merupakan anak-anak katak (berudu) dalam kolam besar milik Khairy.

Beginilah caranya beliau mempengaruhi keadaan yang turut menghenyak kita semua.

Pertama, Khairy adalah laksana tukang jaga pintu di pejabat Abdullah Badawi. Setiap surat, faks, dokumen, rayuan, komunikasi, surat-menyurat ataupun apa juga bentuk hidangan yang sampai ke meja Abdullah, mestilah ditapis terlebih dahulu oleh pembantunya Datuk Wan Farid dan Zaki Zahid. Wan Farid dan Zaki Zahid adalah mata dan telinga Khairy. Setiap cadangan yang mereka terima perlu dibuat penduanya untuk Khairy Jamaluddin. Semua salinan ini dianggap perlu kerana Khairy tidak lagi secara rasminya bertugas di pejabat Paklah. Namun demikian beliau masih menjadi tukang jaga pintu dan perlu sentiasa diberitahu apa juga yang keluar masuk pejabat itu.

Wan Farid dan Zaki Zahid sentiasa bersekongkol dengan Khairy untuk menentukan siapa yang boleh bertemu dengan Paklah. Walaupun wujud jawatan Ketua Setiausaha Peribadi yang dipegang oleh Dato Thajuddeen Abd Wahab (sahabat lama Paklah dan pegawai kerajaan), segala pemilihan yang dibuat oleh pejabat Dato Thajuddeen perlu disalinkan kepada Khairy untuk mendapat persetujuannya. Kita tidak perlu syak dalam hal ini. Walaupun Dato Thajudeen terasa ralat dengan aturcara kerja yang sungguh pelik begini, disebabkan persahabatan beliau yang begitu lama dan akrab dengan Paklah, Thajudeen sudah tidak punya kuasa dan ambil kisah sangat untuk menafikan karenah anak menantu ketuanya.

Bukannya mudah dan murah untuk mendapat peluang bertemu dengan Paklah. Tukang jaga pintu juga berlagak sebagai tukang kutip tol. Inilah yang membuatkan UMNO begitu kelam-kabut mencongak harga tol yang dikenakan. Ada pihak menyebut harganya sehingga mencecah RM50,000 yang diminta oleh orang-orang Paklah hanya untuk bertemu dengan Perdana Menteri. Cukai pintu semacam ini memang sudah lama wujud sepanjang pemerintahan lima orang Perdana Menteri di Malaysia, tetapi harga dan kaedahnya tidaklah begitu tinggi seperti sekarang ini. Soalnya sekarang, bayaran RM50,000 bukan lagi mencukupi untuk mendapatkan peluang memenuhi temu janji. Masih ada syarat lain yang melibatkan syarikat milik Khairy seandainya projek yang mahu dibincangkan dengan Perdana Menteri menemui kejayaan.

Tentu ramai yang tertanya-tanya kenapa fenomena begini muncul di sebalik imej Paklah sebagai Mr. Clean? Tetapi imej itu hanya satu persepsi semata-mata. Kalau dibanding dengan Menteri-menteri yang lain, Abdullah bolehlah dianggap sebagai bersih, tetapi ini bukanlah kerana memang itu sifatnya. Abdullah telah diberi tugas mengendalikan kementerian yang tidak banyak ‘habuan’ untuk mengutip ‘ufti’ seperti Kementerian Belia dan Sukan dan Kementerian Luar Negara. Lagi pun beliau tidak menduduki kerusi kerajaan untuk satu tempoh yang lama. Kedudukan politik beliau sebagai penyokong Tengku Razaleigh-Musa Hitam memang sentiasa mengancam dan Abdullah Badawi sememangnya terlalu pengecut untuk menogok minuman yang dicampuri racun berbisa rasuah itu.

Keadaan sudah berubah sekarang ini. Abdullah Badawi memang ternyata lemah selaku seorang Perdana Menteri yang perkasa dan terpaksa menyandarkan harapan ke atas Khairy untuk memperkasakan kedudukannya. Khairy Jamaluddin pula sedar betapa masanya akan sampai apabila Paklah akan dicabar oleh Najib ataupun sesiapa sahaja yang disokong oleh TKT Mahathir. Kerana itu dia mesti membalun harta karun selagi ada masa keemasannya.

Kaedah kedua bagaimana Abdullah dikuasai oleh Khairy ialah melalui pelantikan jawatan penting daripada calon-calon pilihan Khairy, baik di pejabat Perdana Menteri mahupun di beberapa kementerian utama yang lain-lain. Tidak kurang daripada sepuluh sahabat Khairy yang sama menuntut dengan beliau dahulu dan berusia dalam lingkungan dua puluhan ataupun awal tiga puluhan, kini memegang jawatan penting seperti Ketua Eksekutif di beberapa kementerian (kita akan ceritakan perkara ini dalam laporan lain). Abdullah Badawi tidak boleh bergerak kalau tokoh-tokoh ini tidak berfungsi. Dengan lain perkataan beliau ternyata terlalu bergantung kepada mereka semua untuk bertindak.

Sebagai contohnya, eloklah kita ambil kisah pemergian Abdullah ke Venezuela untuk satu misi perdagangan. Orang yang menyediakan jadual lawatan (itinerary) ialah orang pilihan Khairy (sama-sama belajar dengannya di UK dahulu). Beliau menyerahkan cadangannya kepada Pengarah Pelaburan Khazanah (orang pilihan Khairy juga) untuk dibincangkan. Jadual itu dibincangkan dengan orang-orang Ethos Consulting (syarikat milik Khairy). Barulah kertas itu diluluskan oleh satu mesyuarat yang melibatkan pegawai Kementerian Luar Negara. Selalunya mesyuarat itu dihadiri juga oleh Khairy walaupun dia tidak mempunyai apa-apa jawatan dalam kerajaan. Sebaik sahaja Abdullah pulang daripada Venezuela, butiran perbincangan beliau dengan Presiden Hugo Chaves dibincangkan dengan pejabat peribadi Perdana Menteri (yang diketuai dan dianggotai oleh orang pilihan Khairy). Segala keputusan akan dibuat oleh Abdullah selepas berbincang secara intim dengan anak menantunya di rumah kediaman mereka. Apakah yang hendak dihairankan kalau Khairy memang dapat menguasai pergerakan Abdullah – dan inilah caranya yang sebenar bagaimana lawatan Abdullah Badawi ke Venezuela dijalin dan mencetuskan kesannya.

Yang ketiga, Khairy Jamaludin mempengaruhi Abdullah Badawi dengan cara menekankan peranannya secara tidak rasmi sebagai penasihat Perdana Menteri yang paling akrab. Pernah berlaku satu peristiwa yang menjelaskan fenomena ini. Ia terjadi apabila Menteri Luar, Syed Hamid Albar meminta diadakan satu mesyuarat tertutup yang dianggap khusus untuk orang atasan sebagai majlis memberi penerangan kepada Perdana Menteri. Yang hadir ialah Ketua Setiausaha Kementerian dan Timbalan-timbalannya – dan Khairy Jamaluddin yang ketika itu tidak memegang sebarang jawatan dalam Jabatan Perdana Menteri ataupun apa juga bentuk jawatan kerajaan. Syed Hamid mahu pertemuan itu tidak dihadiri oleh Khairy. Abdullah menjadi gelabah kerana memikirkan kalau Khairy tidak hadir beliau mungkin ketandusan nasihat. Jadi, Khairy pun tumpang sekaki. Keadaan begini menunjukkan betapa besarnya pengaruh Khairy,
tetapi inilah bukti betapa lemahnya Abdullah dalam menjalankan tugasnya.

Di sinilah letaknya bahaya si Khairy Jamaluddin. Dia bukannya seorang pegawai kerajaan yang dilantik. Namun, pengaruhnya lebih mengatasi pengaruh keseluruhan kabinet, termasuk juga pengaruh Timbalan Perdana Menteri Najib Tun Razak. Selagi Abdullah mencengkam kuasa dan Khairy masih beristerikan anak perempuannya (Nori), Khairy Jamaluddin akan terus menjadi pemerintah nombor satu negara ini. Sama ada disedari ataupun tidak, di Malaysia ini, demokrasi sudah mengecut beberapa takuk sejak munculnya Khairy Jamaluddin sehinggakan tidak lagi wujud sistem periksa dan imbang di kalangan kerajaan.

Sudah tentu rakyat Malaysia semakin sedar akan kewujudan pengaruh Khairy Jamaluddin kerana cara hidup mereka banyak bergantung kepada insan ini. ‘Malaysia Today’ akan menerbitkan kemunculan Khairy dan bagaimana dia mempengaruhi UMNO dan kerajaan, sambil menyebut nama sekutu dan musuhnya dan bagaimana beliau berinteraksi dengan mereka. Yang lebih penting, Malaysia Today akan cuba mendedahkan misteri yang menyelimuti Khairy dan bagaimana dia gunakan pengaruhnya untuk menjangkau kuasa yang luas.

Friday, September 11, 2009

Bukit Gantang : KJ Separuh UMNO, Separuh PKR?

Kemenangan Khairy Anak Omak dalam pertandingan untuk Ketua Pemuda tidak menguatkan UMNO. Dia tidak ada langsung berusaha untuk menyatupadukan Pergerakan Pemuda UMNO, seperti yang dijanjikan. Anak Omak hanya menguatkan dirinya untuk menjadi kuasa mutlak dalam Pemuda.

Cara Khairy mengkonsolidasi kuasa sedemikian rupa menimbulkan persoalan kepada ramai. Apa sebenarnya motifnya untuk menguatkan diri tatakala Pemuda UMNO perlu disatupadukan kembali melalui cara kerjasama?

Jawapan ini boleh diperolehi dari pandangan ramai yang rata-rata yakin Khairy mempunyai sebelah kaki dalam PKR dan sebelah kaki dalam UMNO. Peranan Khairy dalam UMNO dipercayai hanya untuk merosakkan dari dalam. Ini tidak langsung menghairankan kerana Khairy ramai rakan-rakan sebaya dalam PKR. Dia juga yang menghantar paspot Anwar Ibrahim untuk dia menjalani pembedahan di Munich.

Sebahagian besar peranan Khairy merosakkan UMNO telah dimainkan semasa pentadbniran Abdullah Badawi. Anak Omak berleluasa melakukan kucar kacir dalam pentadbiran kerajaan dan parti. Dia berjaya sekali membangkitkan kebencian orang ramai terhadap kepimpinan UMNO. Tanpa Bapa Mertua sebagai Perdana Menteri, misi Khairy telah berubah tetapi apa pula modus operandi kini?

Satu peristiwa pada hujung minggu baru-baru ini semasa kegiatan Pemuda UMNO Bahagian Sekijang Johor memberi sedikit bayangan kepada persoalan ini.

Ketua Pemuda UMNO Sekijang bernama Annuar Abdul Manaf dan diketahui ramai sebagai budak KJ. Malah semua orang UMNO Sekijang tahu Annuar adalah sebahagian dari kumpulan 304 ia-itu mereka-mereka yang telah memberi undi kepada Khairy di Perhimpunan Agung baru-baru ini.

Pada hujung minggu baru-baru ini, Pemuda UMNO Sekijang telah mengadakan program berbuka puasa dan penyerahan wang zakat di Masjid Jamek Kampung Jawa. Macam disusun, PKR pun sedang mengadakan program perasmian cabang PKR Sekijang yang dihadiri Anwar Ibrahim di sebuah dewan berhampiran.

Habis saja program PKR, Anwar datang untuk sembahyang Terawih di Masjid. Selepas saja sembahyang, budak-budak pemuda UMNO kelihatan berpusu-pusu seronok untuk bersalaman dengan Anwar. Beberapa pemimpin sayap Pemuda UMNO Sekijang turut dilihat bersalaman dengan Anwar.

Gelagat mereka ini tidak disedari akan memalukan UMNO Sekijang. Anwar segera menggunakan peluang ini. Dia memberi kata manis, “Ingat lagi orang UMNO kepada saya."

Peristiwa ini sungguh memeranjatkan dan menimbulkan syak di kalangan orang-orang lama UMNO di Sekijang. Ianya seolah-olah Pemuda UMNO Sekijang mengatur Majlis serentak dengan PKR untuk memberi peluang anggota Pemuda UMNO bertemu mesra dengan Anwar.

Selalunya UMNO tidak akan mengadakan Majlis berdekatan dengan acara parti pembangkang untuk mengelakkan pertembungan. Majlis itu tidak sepatutnya diadakan disitu, terutama sekali apabila mereka mengetahui kehadiran Anwar ke situ. Perkara ini bukan tidak ditegur oleh pemimpin-pemimpin UMNO Sekijang tetap Annuar si Budak KJ tetap berdegil untuk meneruskan juga. Nampak sangat Pemuda UMNO Sekijang yang diterajui budak Khairy sengaja nak membuat majlis itu. Ianya bukan kebetulan.

Bila ditanya, Annuar si Budak KJ memberi alasan rancangan ini telah lama dirancang. Annuar si Budak KJ cuba untuk memberi alasan bahawa Anwar datang hanya untuk sembahyang tarawih dan duduk di saf belakang manakala pemuda Umno kebanyakannya berada di saf depan. Annuar cuba mengatakan dia tidak nampak tetapi anggota Pemuda Umno begitu mesra dengan Anwar dan jelas dilihat orang ramai

Kejadian ini mungkin permulaan satu rancangan senyap-senyap Khairy Anak Omak untuk mem-PKR-kan Pergerakan Pemuda UMNO diperingkat akar umbi.

Khairy pun kelihatan tidak mempunyai sebarang program berkesan untuk UMNO sepanjang hampir enam bulan beliau menerajui Pemuda UMNO. Pergerakan Pemuda kelihatan tidak bertenaga dan begitu lembab dan malap dalam menghadapi asakan tidak henti-henti dari pelbagai sudut dari Pakatan Rakyat.

Besar sekali kemungkinan peristiwa ini adalah usaha secara senyap Khairy untuk majukan setapak lagi rancangan melemahkan UMNO dengan membiarkan jentera sayap Pemuda UMNO menjadi lembab, takut dan lemah terus. “Anak Omak Dalam Belukar” mungkin bertujuan untuk membiasakan Pemuda UMNO dengan PKR bagi memudahkan pengikut-pengikut masuh PKR kelak.

Jika kepimpinan masih tidak mencelekkan mata dan terus bersikap apologetik terhadap Khairy, hala tuju UMNO pasti menuju kehancuran.

Wednesday, September 9, 2009

Bukit Gantang : Akar umbi UMNO dikhianati!


Sedih, kecewa dan marah. Itu reaksi daripada ahli pemuda UMNO diperingkat bawah berhubung keputusan Pemilihan Agung Pemuda UMNO yang menyaksikan Khairy Jamaluddin menang jawatan Ketua Pemuda.

Mana tidaknya, akar umbi amat mengharapkan akan berlaku perubahan besar pada pergerakan tersebut dalam memastikan UMNO terus relevan tetapi sayang mungkin buta, tuli dan pekak para perwakilan yang hadir sehingga menyebabkan seorang yang mengaku menjadi liabiliti kepada parti dan bersalah atas tuduhan rasuah politik wang dipilih juga.

Mereka telah mengkhianati suara akar umbi yang terpaksa berdepan dengan musuh-musuh UMNO untuk memberikan 1001 jawapan terhadap kesalahan ketua baru itu. Ini yang membuatkan UMNO akan terus lemah dan dipinggirkan, seorang yang korup diberi jawatan besar. Tidak keterlaluan jika dikatakan perwakilan yang menyokong Khiy Jamaluddin sama juga dengan dia juga - korup. Apa tidaknya jika bapa kencing berdiri anak buah kencing berlari.

Satu tugas yang memenatkan untuk menangkis semua serangan daripada pembangkang selepas ini. Dan tidak hairan juga mungkin UMNO akan dihukum lebih teruk daripada rakyat selepas ini kerana tidak mendengar hasrat akar umbi yang terlalu rapat dengan masyarakat sekeliling.

Malah rata-rata anak muda yang ditemui jalanan tidak dapat menerima keputusan perwakilan itu.

Cuma sedikit boleh menarik nafas lega apabila perwakilan di peringkat tertinggi membuat keputusan tepat dengan memilih Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai timbalan dan tiga lagi tokoh hebat untuk naib presiden.

*Adakah Pemuda masih relevan?

Bukit Gantang : KJ Pengkhianat di Permatang Pasir !


Oleh Naik Tocang

Cerita di Permatang Pasir masih bermain di bibir orang ramai. Yang menjadi mangsa utama cacian dan penghinaan ialah calon BN yang kalah, Rohaizat Othman. Dia dikatakan buruk dan hina.

Tapi ada kisah yang lebih kotor, jijik dan buruk di sebalik pencalonan beliau. Menurut hasil risikan - sebenarnya tak payar risik pun pasal perkara ni open secret - mulanya nama Rohaizat terpacul dari mulut Ketua Pemuda. Kemudian turun ke Balaci dan disambut oleh Ketua Penerangan. Sampai pula ke bekas Ketua Pemuda yang kini kononnya menjaga pertahanan negara.

Si Ketua Pemuda tu memang diketahui ramai sebagai seorang yang membawa paspot Brother Anwar Bin Ibrahim ke lapangan terbang supaya idolanya dapat berlepas ke Munich. Untuk apa, tak tahulah tapi video dia berlakon sakit masa demonstrasi lawatan Condoleeza Rice masih lagi aku ingat.

Balaci si Ketua Pemuda ni adalah si Reezal Merican. Dia adalah pakar tukar kulit. Kalau hantar proposal kat dia dulu, diam diam dia tukar kulit jadi dia punya. Jangan ingat orang tak tau nooo ...

Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan ini terkenal dengan minda kecil dan idea kampungnya. Dulu sebarkan risalah reformasi juga dia ni. His idea of campaigning is pergi menoreh getah dan tidur di rumah kampung atau pun menjual ikan. OK lah tu tapi itu sebagai sambal penyedap aje ... Nasi dan lauk utama apa beb? Asyik makan sambal aje sakit perut lah jadinya langsung tercirit cirit ...

Bekas Ketua Pemuda yang dimaksudkan adalah Zahid Hamidi yang memang dikenali sebagai orang kanan paling kuat Brother Anwar dulu, sampai kena cekup ISA. Dialah orang yang membocorkan tarikh PRU12 kepada Brother Anwar.

Tak percaya tanya dia. Nombor Anwar masih dalam phone dia... aik takkan tak tukar phone dari 1998.. tukar phone nombor tak ikut kecuali nombor penting yang ktia simpan dalam SIM card.. ye takk...

Masaalahnya si Zahid ni dok pukul canang kata dia ni orang kuat PM, ye lah ambil alih pertahanan kata kan. Kuat ke, tak kuat? Kalau dah buat silap besar, mesti kena buang kerja tak? Musim KPI nak sampai ni. Sendiri lah mahu ingat...

Tapi persoalannya betul ke Zahid ni orang Najib? Masa Pak Lah nak resign, si Zahid ni lah yang pertama bangun dan kata Pak Mentua Khairy toksah resign. Sayang betul dia kat Pak Mentua Khairy.

Masa pemilihan baru-baru ni pun dialah yang pertama tawar diri jadi Timbalan Presiden. Tak tanya DS Najib pun. Main cakap aje. Kalau orang kuat Najib, takkan buat macam tu tanpa tanya boss dulu?

Aku rasa dan ini pendapat aku lah, Zahid ni diletak di Pertahanan sebab senang Najib nak monitor. Najib jaga pertahanan lama dan orang kata mereka masih lagi loyal to him.

Apa pun kita harap pucuk pimpinan dapat lakukan yang terbaik untuk parti dan menilai semula sumbangan empat sekawan ni di Permatang Pasir.

Oh BTW: Ada orang mendengar Zahid berjanji pada Pemuda Permatang Pasir that he will make sure that KJ is in the cabinet after the next reshuffle ... hmmmm pikir pikirkanlah.

Tu baru buka cerita sikit aje tu supaya tak berulang di Bagan Pinang. Nama senarai pilihan calun akan ditentukan Bahagian dalam mesyuarat hari Khamis ini.