Saturday, October 2, 2010

Burung Kakak Jua (KJ) ... dah termalu

Sesama Melayu dia berani dan konon hero, 
Kat Dong Jiao Zhong, Suqiu, Hua Zhou, dan Hindraf tak ada telo

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin memberi amaran kepada Perkasa bahawa pertubuhan bukan kerajaan membela orang Melayu itu tiada hak untuk menentukan hala tuju perjuangan Umno ataupun mendesak membuang mana-mana pemimpin yang mereka tidak suka.

Khairy, salah seorang daripada beberapa pemimpin Umno yang secara konsisten mendesak agar parti itu menjauhkan diri daripada Perkasa mengulangi pendirian beliau tentang keperluan untuk beralih daripada ‘kebergantungan’ pada pertubuhan bukan kerajaan itu.

“Pendirian saya dalam isu ini sangat jelas dan tidak berubah. Umno tidak harus mempunyai sebarang kaitan dengan Perkasa,” kata Khairy kepada The Malaysian Insider.

Bagaimanapun Ahli Parlimen Rembau ini enggan mengulas dakwaan berubahnya pendirian Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dalam isu berkaitan dengan keperluan menjauhkan diri daripada Perkasa.

“Mereka (Perkasa) terus-menerus berkata bahawa mereka tiada apa-apa motif politik, jadi mengapa mereka harus mengugut parti-parti politik, parti komponen terbesar (Umno) dalam kerajaan (BN) yang memerintah?

“Mengapa menggesa agar Presiden Umno memecat Ku Nan (Tengku Adnan)? Ku nan adalah pemimpin kanan parti dengan mempunyai rekod prestasi yang baik. Mengapa minta ketua Umno menyingkirkan setiausaha agung?” katanya.

Tengku Adnan juga merupakan Setiausaha Agung BN.

“Jika anda konsisten dengan pendirian anda, tak mengapa. Tetapi anda terus meniupkan retorik ekstremisme apabila anda mengikat kerjasama dengan beberapa pemimpin Umno... anda sebenarnya menyusahkan perdana menteri,” kata Khairy yang juga Ketua Pemuda BN.

Beliau memberi amaran kepada kumpulan itu agar berhenti daripada mempengaruhi Umno dari segi arah tuju parti.

“NGO tiada hak atau kedudukan politik untuk berbuat demikian,” katanya.

“Berhenti daripada mengatakan kami apa yang kami perlu lakukan dalam menentukan hala tuju politik kami. Saya akan terus dengan pendirian saya,” kata Khairy.

Semalam, Perkasa melahirkan pandangan agar Najib mempertimbangkan untuk memecat Tengku Adnan daripada jawatan setiausaha agung Umno dan BN.

Dalam gesaannya, Setiausaha Agung Perkasa, Syed Hassan Syed Ali yang mendakwa Presidennya Datuk Ibrahim Ali sudah tentu telah memecat beliau jika membuat kenyataan yang menjatuhkan imej badan berusia dua tahun itu.

“Saya setiausaha agung agung Perkasa kalau buat kenyataan menyusahkan Perkasa, sudah tentu Presiden saya Datuk Ibrahim Ali akan pecat saya serta-merta.

“Tak tahulah Presiden Umno (Datuk Seri Najib Razak) kalau dia masih nak simpan setiausaha agung macam ini,” kata Syed Hassan berpendapat kenyataan Tengku Adnan bahawa BN memutuskan untuk menjauhkan Perkasa bukan kecil telah menjejakan imej perikatan itu dan juga Umno.

Malah, semalam Pertubuhan Mantan Wakil Rakyat Umno (Penawar) juga mendesak Umno agar bekerjasama dengan Perkasa dan badan-badan bukan kerajaan Melayu lain yang memperjuangkan hak Melayu dan Bumiputera.

Keputusan itu diambil oleh Dewan Tertinggi Penawar semalam di sebalik pandangan bahawa Umno dan BN harus menjauhkan diri daripada Perkasa jika tidak mahu sokongan pengundi dalam pilihan raya umum ke-13 terhakis.

Presiden Penawar Tan Sri Adam Kadir berkata, pihaknya juga duka cita dengan kenyataan Tengku Adnan dan mahu beliau memohon maaf atau dipecat.

Sebelum ini, Perkasa dalam siri kenyataan berkontroversi membabitkan Khairy beberapa bulan lalu pernah meminta beliau meletakkan jawatan sebagai Ketua Pemuda Umno kerana menyokong pendirian rakan sejawatannya dari MCA dalam berkaitan soal biasiswa.

Sepenuhnya di Apa Yang Tersirat

Khairy ni ketinggalan zaman. Konon terbuko, globalisasi dan liberal. Apabenda jadahnya.

Politik negara maju bukan lotak kuaso pada parti politik ajo. Itu pemikiran lama sebelum PRU12. Pemikiran yang KJ ado saham buek BN kalah. Pemikiran orang kaki tido.

Kuasa politik terlotak pado orang perseorangan, kumpulan pendesak, NGO dan pelbagai kumpulan lain. Itu namanya demokrasi inklusif. Bukannyo kek UMNO yang hanya 30% ahli mendaftar.

Hai KJ ... poei belaja jauh2 ruponyo pemikiran kek zaman dulu. Apo dibelajarnyo jauh2 tu. Pandai macam burung kakak tuo. Menurut apo diajar omputih dan singapork.

2 comments:

Anonymous said...

kera jadian ni sudah bodoh kah atau sudah tak nak jadi manusia lagi?

baik dia jadi kera jadian lagi molek muahahahaha

CHIKAPO
CHIKAPO
CHIKAPO

Anonymous said...

hoi wariq , apo konek ee kau marah bonar kek org kg den , bodekla nonti masukkkkkkkkkkkkkkk opo laie duitla wariq,,hari ari kau kotok KJ(kobau jantan)macmano dia nak bajak saweh dennnnn,,,adohdohdoooohh,mampos ese